Fastän jag håller med Gary Vaynerchuk om att vi ständigt borde sträva efter förbättring – nyår eller inte – är onekligen årsskiftet en bra språngbräda för många att ta tjuren vid hornen. Så låt oss gå igenom några zuperznabba punkter för hur vi kan göra vår målsättning lyckad.

Mål sägs göra som mest nytta när de är…

Specifika (och mätbara) – Var specifik när du formulerar dina mål. Vaga termer som ”bättre hälsa” och ”högre inkomst” är sköna att säga för att sedan kunna klappa sig själv på axeln och lägga hela nyårslöfteskonceptet åt sidan, men de gör inte överdrivet mycket för att faktiskt frambringa en förändring. Om du just nu väger 115 kg och skulle vilja gå ned till 95 kg, skriv det. Om du just nu tjänar 25 000 i månaden och vill börja tjäna 40 000, skriv det. Detta går även hand i hand med att målet är mätbart – det är svårare att mäta hur långt du har kommit på din väg mot ”bättre hälsa” jämfört med din väg mot en konkret siffra. ”Without a goal you can’t score.” Var konkret, var specifik.

Tidsbestämda När vill du ha uppnått dina olika mål? Sätt en tidslinje på dem. Visserligen är kanske den övergripande tanken med nyårsmål att de ska gälla för hela året, men du kommer säkerligen finna att vissa mål inte behöver hela 365 dagar för att uppfyllas.

I presens –  Och – som en liten petitess, dock skulle många argumentera för att det är en viktig sådan – när du skriver dina mål, skriv dem i presens. Varför? För att om du skriver dem i framtida termer (”Datum x kommer jag ha y”) eller som en vilja (”Datum x vill jag ha y”) trycker du varje gång du läser dina mål in att uppnåelsen av detta mål kommer ske i framtiden – bortom din nuvarande räckvidd. Detta kanske är woo-woo, lite spekulativt, men jag tror helhjärtat på att målet känns mer uppnåeligt, mer ”du,” om det skrivs som om det redan vore uppnått. Så, istället för ”Jag vill att min blogg ska ha 100 000 läsare om dagen den 31 juni 2017″ kör vi ”Min blogg har 100 000 läsare den 31 juni 2017.”

 

Grymt.

De ovanstående tre punkterna är mina hörnstenar för målsättning. Låt oss även gå igenom några mindre punkter – inte lika viktiga, men kan icke desto mindre göra en skillnad i det hela:

  • Uppnåeliga men samtidigt utmanande – Detta kanske låter som sunt förnuft, nog mycket eftersom det är sunt förnuft. Mitt tips är att målen ska vara uppnåeliga – så att du känner att det faktiskt är lönt att sträva efter dem – samtidigt som de är utmanande och får dig att anstränga dig lite. Utmaningen kan både ske inom målet ( -10 kg –> -15 kg) men även vad gäller tidsfristen (31 december 2017 –> 30 september 2017) – tänk på Parkinson’s Law: “Work expands to fill the time available for its completion.” Med andra ord, har du sex månader på dig att göra något är chanserna goda att detta något kommer ta just sex månader att utföra; har du fyra månader på dig att göra något är chanserna goda att detta något kommer ta just fyra månader att utföra.
  • ”Plan to start” – Jämsides med målet i sig, skriv gärna ett par rader om hur du planerar att uppnå målet.
  • ”One simple daily discipline” – Jämsides med målet i sig och raderna om hur du kommer uppnå målet, bestäm dig för en enkel sak du kan utföra varje dag för att komma närmare målets infriande. Till exempel kan det i fallet med viktmålet vara att aktivt röra på sig i minst 20 minuter varje dag, eller så kan det i fallet med bloggen vara att läsa 10 sidor i en bra bok varje dag (mer input –> mer och bättre output), alternativt skriva ned två idéer till nya blogginlägg varje dag. (Och, som en liten parentes, tricket med denna punkt är att faktiskt utföra denna sak varje dag också.)
  • Läs dem dagligen – Läs dessa mål (som jag innerligt hoppas du har skrivit ned) dagligen. Känner du att du har tre extra minuter att klämma in i dina nuvarande dagar, läs gärna även din Plan to start och din One simple daily discipline. Känner du dock att du bara har en minut över, läs bara dina mål. Simpelt.

Slutligen, om du någonsin känner dig överväldigad av dina mål, ha även i åtanke att målsättning inte bara ger dig en ökad effektivitet men även den ökade ”befrielse” som målsättningens medförande klarhet ger. Detta har skrivits om förut på bloggen i mer detalj, men kort sagt handlar det om att du, när du har tydliga mål, vid varje vägskäl inte behöver stå och fundera på om du ska gå höger eller vänster. Med målen som måttstock kan du lätt se vilket håll som mest faller i linje med vart du vill, för att sedan ta den vägen.

¡Feliz Año Nuevo! ☀️


P.S. Jag tror att du är en livsnjutare. I alla fall, att du ämnar att vara mer av en livsnjutare. Det är därför du läser denna hemsida, och det är därför jag skriver på den. Men varken du eller jag är alltid här, inne på denna sida. Oftare är vi inne på våra sociala medier. På Personlig Utveckling Nus Facebooksida lägger jag upp både dessa blogginlägg (med en härlig bild), samt mer lättuggat innehåll som gör att du förblir inspirerad och informerad i din strävan efter mer livsnjutning – allt i bekvämligheten av ditt nyhetsflöde. Gilla gärna sidan för att ta del av dem (och, om du vill, hålla en dialog med mig, vilket jag skulle tycka vore jättekul). Förstås kan du avgilla när du vill. Hoppas vi ses där. ☀️