”If you can’t get out of your head, get into your body.”
– Tim Ferriss

Vissa dagar verkar det vara som att man går runt lite i en dimma.

Tillvaron har något… oroat över sig. Något är på tok. Det engelska ordet unease är det bästa jag kan beskriva det med.

Är du som jag försöker du kriga dig ur det. Likt en svettig detektiv som stressat gräver i arkiven på kontoret försöker du febrilt tänka tillbaka på någon metod, någon teknik du hört om för att bli mer närvarande, glad, upprymd, exalterad, lugn, anything and everything. Men ibland så fattar dessa tekniker bara inte fäste; oron och ängsligheten kvarstår.

I dessa fall finns det en sak jag gör som kontinuerligt, again and again lyser upp min tillvaro. Nästintill garanterat så.

Jag är medveten om att det inte är överdrivet hållbart att förlita sig på något externt för att lysa upp ens interna tillvaro, men det är icke desto mindre en bra krycka att använda medan vi filar upp vår interna själsstyrka.

Och kryckan, som du säkert redan har listat ut om du läste citatet ovan, är att fokusera mindre på att komma ur ditt huvud (dimmans källa) och mer på att komma in i din kropp.

Den huvudsakliga metoden för detta anser jag/har jag funnit är att träna, och fastän jag inte har experimenterat med det särskilt medvetet i detta sammanhang tror jag även att meditation kan fungera riktigt bra i och med exempelvis Vipassana-meditationens fokus på att känna av andningen i din kropp.

Av precis denna anledning, som jag skrivit förut, är jag världens största fan av att träna på morgonen. Eftersom jag själv är densamma förstår jag dock om du ibland skjuter fram passen till eftermiddagen eller kvällen – men tips från coachen är verkligen att, särskilt om du känner att dimman börjar krypa in, att den subtila oron ligger och surar i magen, satsa på att dra iväg och rör på dig så fort som möjligt. ASAP. Även om det paradoxalt nog ofta känns som mest jobbigt att dra och träna när denna dimma ligger över oss.

För jag vet personligen att efter passet… efter passet är jag som pånyttfödd.