Dessa sex saker är metoder, tips, tricks som har fungerat som magi för mig i skapandet av mer kontinuerligt glädjefyllda och energiska dagar – två saker som ofta går hand i hand.

Många av dem har du garanterat hört förut, men jag uppmuntrar dig ändå att inte förkasta dess användbarhet. Det är ofta väldigt lätt att vi av vana fortsätter säga nej när vi har bestämt oss för att något inte passar oss (även fast vi kanske aldrig har provat saken i fråga), men, vem vet, kanske är det just den saken du höjer ögonbrynet mot som kommer ta din tillvaro till nästa nivå.

So, here they are:

  • Drick mycket vatten – vi snackar minst två liter
    • Drick särskilt mycket särskilt mycket vatten precis efter att du har vaknat – din kropp har blivit uttorkad under natten!
  • Gör en lista på saker du är tacksam för på morgonen
    • Lista i alla fall tre saker du är tacksam för, vare sig det är på papper och penna, på din dator, eller medvetet i ditt sinne, inledandes meningarna med ”Jag är tacksam för…”
  • Träna – helst på morgonen
    • Se bara till att svettas lite, i alla fall i 10+ minuter. Känner du av någon anledning inte för att svettas, gå på en liten PW! Det behöver inte vara svårare än så.
  • Meditera – helst på morgonen
    • Sätt dig helt enkelt ned, rakryggad, i 2-20 minuter och fokusera din uppmärksamhet på den punkt där du känner luften gå ut och in ur näsan.
      • Detta utövande av att kontinuerligt fokusera på en sak, andningen, och kontinuerligt återföra din uppmärksamhet till denna fokuspunkt kommer inte bara bidra till att du får ett ökat inre lugn under dagen, men även till en boost i din produktivitet som ett resultat av din ökade förmåga att komma på dig själv när du blivit distraherad.
  • Jobba enligt en att-göra-lista som du har gjort kvällen innan eller på morgonen
    • Det är så simpelt men gör så mycket. Ett VARMT tips från coachen är att även numrera dina sysslor enligt dess vikt, och faktiskt jobba enligt denna numrering, görandes #1 först, #2 därefter, och så vidare.
      • Ett tankesätt som hjälper mig vid denna numrering är att tänka ”Ikväll, när jag har slutat jobba, vilka saker kommer jag gräma mig över att jag inte fick gjorda?” Detta gör det lätt att se vilka sysslor som är mer ”variabla,” sysslor du kan göra någon annan dag utan att konsekvenserna blir överväldigande, och vilka sysslor som faktiskt behövs göras idag. En liknande fråga är ”Om detta var det enda jag fick gjort idag, skulle jag vara nöjd över min dag?”
      • Ett annat bra tankesätt, á boken The ONE Thing, är att fråga frågan ”Vilken av dessa sysslor utförd kommer göra att alla de andra sysslorna blir lättare eller onödiga att utföra?”, följt av att du utför den sysslan och därefter ställer frågan om och om igen tills arbetsdagen är slut eller listan är tom.
  • Planera in något som gör dig glad, något du ser fram emot att göra
    • Vad som gör dig glad är, såklart, högt individuellt, men exempelvis kan det vara att du planerar in att under dagen/kvällen träffa dina kompisar, äta en grym middag, se på den där filmen du har velat se hur länge som helst, ha en lugn stund med grym musik i hörlurarna, ta en rofylld långpromenad medan du lyssnar på din favoritpodcast, och så vidare.
      • Det är lätt att sugas in i framtidstänket göra, göra, göra, göra, göra när vi jobbar under dagen, och därmed blir en aktivitet som denna, en aktivitet där vi bara kan slappna av och luta tillbaka oss i nuet, ovärderlig.

Buena suerte.  😎