”Imagine failing at a major project, lying to your woman and getting caught, or overhearing her joke about your shortcomings in bed. How do you react with your body, breath, and eyes? Notice if you react to a person or situation that hurts you by withdrawing, hiding, or closing in on yourself. Notice if there are times when you find it difficult to look into someone’s eyes, or times when your chest and solar plexus become tense and contracted. These are signs of an unskillful reaction to hurt. Contracted and closed in on yourself, you are unable to act. You are trapped in your own self-protective tension, no longer a free man.

The superior man practices opening during these times of automatic closure. Open the front of your body so your chest and solar plexus are not tense. Sit or stand up straight and full, opening the front of your body, softening your chest and belly, wide and free. Breathe down through your chest and solar plexus, deep into your belly. Look directly into the eyes of whoever you are with, feeling your own pain as well as feeling the other person. Only when the front of your body is relaxed and opened, your breath full and deep, and your gaze unguarded and directly connected with another person’s eyes, can your fullest intelligence manifest spontaneously in the situation. To act as a superior man, a samurai of relationship, you must feel the entire situation with your whole body. A closed body is unable to sense subtle cues and signals, and therefore unable to act with mastery in the situation.”
– David Deida, The Way of the Superior Man

Deida formulerar det minst sagt elegant och fullständigt, så det finns inte så mycket jag kan tillägga.

Jag har verkligen funnit att det har hjälpt mig på sistone att medvetet öva på detta, att bibehålla en fysisk öppenhet. Med andra ord, som Deida säger i texten ovan: att stå eller sitta upp rakt, ”öppna” och ”blotta” framsidan av kroppen – bak med axlarna, upp med bröstet, ta bort eventuella hinder/händer som du har placerat framför dig för att ”skydda dig” – och fokusera på att andas djupt.

Med detta i åtanke är det väldigt lätt att identifiera tillfällen då du omedvetet drabbas av/utsätter dig själv för det Deida kallar closure, alltså att du vid jobbiga stunder säckar ihop i ett försök att dra dig tillbaka och försvara dig – motsatsen till att vara öppen och blotta sig.

Att ständigt öva på att vara öppen kommer inte bara ge upphov till att du, utan att du säger eller gör något, skapar en mer respekterad närvaro i rummet, men det kommer även främja en höjning av din nivå av närvaro och kroppslighet. Med andra ord kommer öppenheten bidra till att dra dig ur det tillstånd känt som att ”leva i huvudet” – ett tillstånd som ofta är ett resultat av just en ihopsäckad kropp och en ytlig andning.

En gång till:

”Only when the front of your body is relaxed and opened, your breath full and deep, and your gaze unguarded and directly connected with another person’s eyes, can your fullest intelligence manifest spontaneously in the situation.”