När Pelle en vanlig torsdagsförmiddag åt lunch möttes han av en extremt otrevlig servitör. Trots detta väljer han att dagen därpå svälja sin stolhet och gå tillbaka – deras ugnsbakade lax var ju faktiskt himla god.

Denna gång möts han av en nyanställd servitris som leder honom till ett ledigt bord. Väl där börjar han reflektera över gårdagens erfarenheter, och en tanke slår honom: Om de inte är trevliga mot mig… varför borde jag då vara trevlig mot dem?

Som ett resultat av sin nyfunna insikt väljer han att därefter bemöta servitrisen med en otrevlig och nonchalant attityd. Efter att Pelle sedan ätit upp och lämnat restaurangen sätter sig servitrisen ned, förbryllad, och grämer sig över det otrevliga mötet. ”Varför höll han på sådär?” undrar hon.

Inte långt därefter ser hon dock att två nya kunder stigit in i restaurangen, varpå hon hämtar två menyer och raskt går mot deras håll. Efter hon tagit sina första steg slås hon dock av en tanke: Om de inte är trevliga mot mig… varför borde jag då vara trevlig mot dem?

Cykeln fortsätter. Otrevlighet ger upphov till mer otrevlighet – och detta sker i en exponentiell takt. Tänk efter innan du reagerar, och satsa på att, istället för att mata en smärtcykel, påbörja en glädjecykel – en där din trevlighet ger upphov till mer trevlighet. ☀️