Antal dagar det i genomsnitt sägs ta dig att etablera en ny vana skiljer sig beroende på vilken vetenskaplig studie du hänvisar till. Oavsett vad, här är ett praktiskt sätt att systematiskt och kontinuerligt skjutsa ut ogynnsamma vanor och föra in gynnsamma sådana: Den första dagen under varje månad – 1 maj, 1 juni, osv. – identifiera en dålig vana du just nu har som inte gör dig någon nytta och du ska byta ut, samt en ny, bra vana du skulle vilja införa.

Genom att fokusera enbart på dessa två vanor – utbytandet av den förstnämnda*; införandet av den sistnämnda – undviker du att bli överväldigad av tanken att genomdriva en positiv förändring (let’s face it, att byta ut en gammal och föra in en ny vana är inte så utmattande), men kommer samtidigt, med tiden, de facto ha genomdrivit en enorm förändring för det bättre.

Happy 1st of May. 😎 

*För att förtydliga: I samband med att du eliminerar den dåliga vanan börjar du göra något nytt och konstruktivt i dess plats. Tar du bara bort det dåliga och inte fyller dess plats, uppstår det ofta ett vakuum som sedan fylls av det som tidigare var – det dåliga. Införandet av den bra vanan sker alltså utöver detta utbytande.


P.S. Jag tror att du är en livsnjutare. I alla fall, att du ämnar att vara mer av en livsnjutare. Det är därför du läser denna hemsida, och det är därför jag skriver på den. Men varken du eller jag är alltid här, inne på denna sida. Oftare är vi inne på våra sociala medier. På Personlig Utveckling Nus Facebooksida lägger jag upp både dessa blogginlägg (med en härlig bild), samt mer lättuggat innehåll som gör att du förblir inspirerad och informerad i din strävan efter mer livsnjutning – allt i bekvämligheten av ditt nyhetsflöde. Gilla gärna sidan för att ta del av dem (och, om du vill, hålla en dialog med mig, vilket jag skulle tycka vore jättekul). Förstås kan du avgilla när du vill. Hoppas vi ses där. ☀️