Allt för ofta låter vi oss styras av våra humör, vilket leder till prokrastination, en brist på motion, dåliga matvanor, ständiga distraktioner på nätet, och mer.

Humör är en dålig indikator på om du borde göra något eller inte.

Ägna en tanke åt följande exempel:

  • Du säger till dig själv att du ska träna idag… men när det är dags att göra det är du trött. Så du skjuter på det och säger att du gör det imorgon.
  • Du har planerat att meditera, men blir istället distraherad av din telefon. Att kolla på din telefon är alltid något du är på humör för att göra, men meditation är sällan det.
  • Du vill skriva en bok, och bestämmer dig för att jobba på den varje morgon. När det är dags att skriva känner du för att gå in på din favorithemsida istället, och känner inte så mycket för att skriva. Så du skjuter på skrivandet. All prokrastination fungerar på detta sätt.
  • Du skapar en hälsosam diet att följa, men på eftermiddagen känner du för ett litet tilltugg, så du äter lite chips eller en bakelse. Du är inte på humör för grönsaker, men du är alltid på humör för friterade, salta, feta, eller söta saker.

Låt oss inte tillåta våra humör att bestämma våra handlingar.

Vad är ett bättre sätt att göra det på? Använd smartare saker för att bestämma dina handlingar – som om det kommer leda till att du uppnår det du vill uppnå, om det är bra för dig, eller om det kommer hjälpa andra. Fatta dessa beslut i förväg, och lyssna inte på ditt humör när tiden väl är inne.

När det är dags att handla, istället för att säga ”Jag känner inte för det” (eller bara ge vika för ditt humör utan att säga något alls), säg en eller flera av dessa istället:

  1. Det är på min plan, jag ska göra det.
  2. Dåtida Jag sade att jag skulle göra det, och Framtida Jag kommer tacka mig, så nu kör vi.
  3. När jag väl har börjat kommer jag vara glad att jag gjorde det. Allt jag behöver göra är att ta det första lilla steget.
  4. Jag behöver inte fatta ett beslut om detta, eller ens tänka på det. Det är redan bestämt.
  5. Jag gör detta för andra, för att vara en förebild för andra, för att förbättra världen.
  6. Ja, ”bara för den här gången” kommer skada. Ge inte vika för gamla tankefällor.
  7. Tiden är inne. Nu kommer vi till skott.

De bästa skribenterna, atleterna, entreprenörerna… de utför inte sitt arbete eller sina träningspass bara när de känner för det. De dyker upp varje dag och börjar arbeta. Det är så du kommer fatta beslut hädanefter: dyk upp som planerat och gör det du ska göra.

Du kommer få massvis mer gjort, uppnå fantastiska saker, komma i grym form, och meditera som en Zenmästare.

Vilka fantastiska fördelar, allt av en liten grym vana.

Källa: Leo Babauta