En av biprodukterna av vårt stillasittande och isolerade moderna liv är den växande epidemin av depression.

Cirka 350 miljoner personer runtom världen är påverkade av the black dog of depression, som Sir Winston Churchill kallade det. Depression är en av de ledande orsakerna av funktionshinder, missat arbete, trasiga förhållanden, och mer.

Det är inte omöjligt att du eller någon du känner kommer lida av det under livets gång.

Det är en förödande sjukdom som berövar dig förmågan att helt enkelt njuta av livet. Aktiviteter som förut fyllde dig med glädje får dig nu att känna dig tom; något så enkelt som att vara med kompisar, familj, och kollegor kan verka överväldigande.

Med det sagt finns det naturliga steg en kan ta som, med tiden, kan vara oerhört effektiva. Faktum är att vissa studier har visat att dessa är minst lika effektiva som traditionella terapisessioner.

Som en adderad bonus, dessa är bra livsstilsförändringar som förbättrar allas liv – oavsett om personen i fråga är deprimerad eller inte – och de flesta kostar inte ett öre att genomföra.

Studier har visat att mer primitiva människor har en betydligt mer aktiv och hälsosam livsstil än vad vi har, och följaktligen har de ingen, eller väldigt lite, depression. Forskares försök att studera depression i primitiva stammar fann inget att studera, och samma försök bland amish-folket fann likaså väldigt lite att granska. Att justera din livsstil så att den är mer lik våra primitiva medmänniskors och förfäders kan göra under i bekämpandet av vårt inre mörker.

Handling: Välj en av dessa punkter och utför den i en vecka. Lägg till en ny varje kommande vecka tills du till slut gör dem alla. Fortsätt göra dem. De kompletterar varandra. Att göra en kommer hjälpa dig göra en annan, vilket kommer göra under för ditt välmående.

Gör dem till en rutin så att de, precis som att du borstar tänderna varje morgon och kväll, blir del av ditt vardagliga liv. Till slut tänker du inte på det, du gör det bara!

1. Gå ut. Våra grottmänniskovänner såg massvis av dagsljus; de gick upp vid soluppgången och lade sig vid solnedgången. Exponering av starkt solljus i 30 minuter per dag, antingen genom solljus eller särskilda lampor, hjälper hålla din interna klocka i schack. Denna dygnsrytm reglerar våra sömncykler och försäkrar en god natts sömn, vilket i sin tur stärker vår fysiska och mentala hälsa. Ha dock inte på dig solglajjor; exponeringen måste komma genom dina ögon!

2. Aerob träning. Primitiva människor var tvungna att söka efter föda eller arbeta på fälten för att få sin mat, något vi bekvämt kan sköta från våra datorer. 30 minuters träning minst 3 gånger i veckan gör att du tillåter ”lyckohormonerna” att regelbundet frigöras. Träning är också ett grymt sätt att bearbeta och frigöra stress. Du behöver inte springa ett marathon för att få dessa fördelar; jobba bara upp till en bra arbetspuls – runt 120 till 160 slag per minut beroende på din ålder och ditt tillstånd – och känn hur det tar skönt. Att promenera gör också under, då kan du även samtidigt lyssna på en bra ljudbok. Få dock tillstånd av din doktor först!

3. Omega-3 fettsyror. Satsa på att få i dig 1000mg dagligen för att stärka hjärnans nervkopplingar. Detta må låta abstrakt och flummigt, men de rekommenderas ofta och starkt för en anledning. Släng även in en bra multivitamin, undvik överdrivet bearbetade livsmedel, och invänta må-bra-boosten.

4. Sömn. Ändra din sömnrutin så att den bättre främjar en god natts sömn. Börja gå och lägg dig när du är trött om kvällarna, och skapa en rutin då du, ungefär vid denna tid, släcker eller dämpar lamporna, stänger av TVn, gör lugnande aktiviteter som att läsa, ta ett varmt bad, osv. (Jag rekommenderar personligen appen f.lux för dina datorer samt nattljusfunktionen på din telefon som gör att skärmljuset blir mer ”sömnvänligt.”) Undvik koffein och alkohol. Jobba inte överdrivet sent eller gör andra stressfyllda aktiviter som gör att dina tankar går i ett. Kom ihåg att en trött kropp och ett tyst sinne är A och O för en kvalitativ sömn.

5. Socialisera. Amishbonden lever i ett väldigt anslutet samhälle, och kan falla tillbaka på det och sin familj för stöd. Det finns ingen anledning att du inte kan göra detsamma. Lägg manken till och involvera dig bland nära och kära. Och om du inte känner dig helt hundra finns det inget som säger att du måste gå in i djupa konversationer om ditt tillstånd. Försök bara leva i stunden ha bara kul. Håll det enkelt och se på en halvdan film, en match, eller träffa någon över en lunch. Var bara bland andra regelbundet – öga-mot-öga, mage-mot-mage. Du kommer se hur din känsla av isolation bleknar framför ögonen på dig.

6. Håll koll på ditt tänkande. Att hålla koll på ditt grubblande är livsviktigt för att du ska bryta dig loss från depression och andra emotionella dalar. Uppmärksamma medvetet när du ältar om det negativa om något – vare sig det är verkligt eller påhittat – och sätt stopp för de tankarna. Det tar arbete och ihärdighet, men om du om och om igen sätter ned foten när du märker att du börjar se saker och ting ur en överdrivet negativ lins, bygger du en positiv vana som kommer förändra ditt liv för det bättre. Låt dig inte sjunka ned i bekvämligheten av en negativ tanke, oavsett dess storlek. Du är större än så.

Källa: John van Sickel, Zen Habits


PS. Jag rekommenderar även varmt dessa två inlägg:


P.S. Jag tror att du är en livsnjutare. I alla fall, att du ämnar att vara mer av en livsnjutare. Det är därför du läser denna hemsida, och det är därför jag skriver på den. Men varken du eller jag är alltid här, inne på denna sida. Oftare är vi inne på våra sociala medier. På Personlig Utveckling Nus Facebooksida lägger jag upp både dessa blogginlägg (med en härlig bild), samt mer lättuggat innehåll som gör att du förblir inspirerad och informerad i din strävan efter mer livsnjutning – allt i bekvämligheten av ditt nyhetsflöde. Gilla gärna sidan för att ta del av dem (och, om du vill, hålla en dialog med mig, vilket jag skulle tycka vore jättekul). Förstås kan du avgilla när du vill. Hoppas vi ses där. ☀️