Optimalt tänkande är ett koncept som låter väldigt uppenbart när man först hör om det. Fastän det tillsynes inte är mer än ett subtilt skifte i ditt tänkande, är det en hörnsten för stora resultat.

Här är konceptet för optimalt tänkande i ett nötskal: Suboptimalt tänkande är när du frågar frågor som ”Vad är ett bra/grymt sätt att göra X på?” eller ”Hur kan jag lösa Y?” Optimalt tänkande är när du frågar ”Vad är det bästa sättet att göra X på?” eller ”Hur kan jag lösa Y på bästa tänkbara sätt?” Som sagt, det kanske verkar som en subtil och oviktig skillnad, men du kommer nog se intressanta resultat när du börjar applicera denna regel i ditt eget liv.

Till exempel, när du planerar din nästa dag kanske du frågar dig själv (möjligen omedvetet och icke-verbalt), ”Vad är ett bra sätt att schemalägga min tid på imorgon?” Och genom att besvara den frågan så kommer du skapa dig ett hyfsat schema. Men det kommer förmodligen vara ett suboptimalt schema. Försök att istället fråga dig själv ”Vad är det bästa sättet att schemalägga min tid imorgon?” Nu söker du den optimala lösningen – det bästa istället för bara bra eller till och med grymt.

Ibland vet du inte omedelbart ett problems bästa lösning. Så i de situationerna kan du fråga dig själv ”Hur skulle den bästa lösningen se ut?” Och sedan börjar du lista egenskaper och avgränsningar som din optimala lösning behöver uppvisa. Detta hjälper dig smala ned din lista med alternativ. Om du vet en särskild egenskap hos den optimala lösningen, kan du förkasta alla möjliga lösningar som inte har den egenskapen.

Tillbaka till exemplet av att schemalägga sin dag på bästa möjliga sätt. Du kanske listar några av dessa egenskaper: gå upp tidigt, träna, jobba minst X produktiva timmar, äta hälsosamma måltider, spendera tid med familjen, göra något kul och givande på kvällen, utmana mig själv på något sätt, få min e-postinkorg helt tom genom att kolla inkorgen tre gånger à 15 produktiva minuter, läsa i en timme, osv. Sedan kan du jobba baklänges från dessa delmål för att pussla ihop ditt optimala schema.

Kom ihåg att den bästa lösningen alltid tar hänsyn till de resurser du har tillgängliga. Om en möjlig lösning är opraktisk är den verkligen inte optimal. Så om det bästa sättet att schemalägga din dag på skulle kräva en superdator och sex timmars planeringstid, så är den lösningen långt ifrån den bästa. Du kanske därför vill inkludera dina avgränsningar i din originalfråga, såsom ”Vad är det bästa sättet att schemalägga min tid imorgon på max 15 minuter?”

En av de främsta fördelarna med optimalt tänkande är att det hjälper dig höja dina standards. Istället för att du nöjer dig med en suboptimal lösning och mediokra resultat, beslutar du dig för att göra ditt bästa – på ett sätt som är praktiskt och tar hänsyn till hur din verkliga situation ser ut. Ofta när du frågar dig själv ”Vad är det bästa…” kommer du märka att dina tankar zoomar in på en väldigt annorlunda typ av lösning än om du istället hade frågat suboptimala frågor.

Här några exempel på optimala frågor för att få dina tankar i rätt riktning:

  • Vad är den bästa användningen för min tid just nu?
  • Vad är det bästa sättet för mig att träna regelbundet (när, var, hur, med vem, och så vidare)?
  • Vad är det bästa sättet att bli av med min skuld?
  • Vad är det bästa sättet för mig att tjäna 75 000 kr så snabbt som möjligt?
  • Vilken är den bästa skolan för mitt barn att börja på?
  • Var är den bästa platsen för mig att bo?
  • Vilket är det bästa sättet att svara på denna e-post? (Använd denna om och om igen för att rensa din fullproppade inkorg.)
  • Vad är det bästa sättet för mig att förbättra mitt sociala liv?
  • Vilken är den bästa boken jag borde läsa härnäst?
  • Vilken är den bästa nya hemsidan som jag borde läsa kontinuerligt och berätta om för alla jag känner?

Be och du skall få. Be om det bästa.

Källa: Steve Pavlina


P.S. Jag tror att du är en livsnjutare. I alla fall, att du ämnar att vara mer av en livsnjutare. Det är därför du läser denna hemsida, och det är därför jag skriver på den. Men varken du eller jag är alltid här, inne på denna sida. Oftare är vi inne på våra sociala medier. På Personlig Utveckling Nus Facebooksida lägger jag upp både dessa blogginlägg (med en härlig bild), samt mer lättuggat innehåll som gör att du förblir inspirerad och informerad i din strävan efter mer livsnjutning – allt i bekvämligheten av ditt nyhetsflöde. Gilla gärna sidan för att ta del av dem (och, om du vill, hålla en dialog med mig, vilket jag skulle tycka vore jättekul). Förstås kan du avgilla när du vill. Hoppas vi ses där. ☀️