Brian Tracy anser att vanan att läsa i snitt en bok i veckan inom det område du vill utveckla expertis i, gör dig till en internationell expert i ditt valda område inom 7 år. Föreställ dig att du jobbar inom försäljningsbranschen. Om du i år läser 50 böcker om att sälja, kommer det göra en skillnad i hur framgångsrik du är med försäljningen? Utan tvekan.

När någon föreslår en ny vana kan det vara värdefullt att veta var den leder dig om du följer den i 1 år, 5 år, 10 år. Så var leder denna vana? Steve Pavlina skriver att han trodde att den skulle leda honom till att få massvis av kunskap inom området av personlig utveckling. Det gjorde den, men enligt honom expanderade den också hans okunskap. Föreställ dig att din kunskap inom vilket område som helst är som en cirkel. Inom cirkeln finns det som du vet, och utanför cirkeln finns det som du inte vet. Cirkelns kant representerar din medvetenhet av vad du inte vet. Allt eftersom cirkeln växer i storlek, ökar dess area, men detsamma gäller för dess omkrets. Så ju mer du lär dig, desto mer medveten blir du om vad du ännu har att lära.

Det finns en bra sak med den tanken. När den yttre cirkeln expanderar, och du får en ökad kunskap om vad du inte vet, kan du vara mer selektiv i vad du väljer att lära dig härnäst. Din medvetenhet ökar. Du kan använda det du har lärt dig inom cirkeln för att förutspå var på cirkelns kant det är som mest troligt att du lär dig kraftfulla nya insikter. Det är som en process för att lära sig om hur du lär dig.

Detta öppnar upp dörren till en mer holistisk syn. Ofta är problemet vi tror att vi har inte det faktiska problemet vi behöver lösa. Till exempel kanske du lider av en brist på motivation, men märker att det inte hjälper det minsta att läsa om motivation och försöka motivera dig själv. I själva verket kanske det till och med ytterligare bidrar till din brist på motivation. Det riktiga problemet kan vara en kass kost eller en brist på träning. Eller så kan det vara otillräckligt med sociala kontakter, som i sin tur leder till en mild depression. Eller så kan det vara att du är fast i en negativ miljö som förstärker felaktiga beteenden. Eller så kan det vara en brist på klarhet gentemot dina mål. Eller till och med en blandning av alla dessa. Den uppenbara orsaken av ett problem är oftast INTE dess sanna källa. Kass kost och träning, till exempel, är oftast inte den sanna källan av att vara överviktig. De är oftast bara ytterligare symptom på ett djupare problem. Du kanske läser böcker om kost och träning, utan att sedan applicera dess idéer. Något djupare hindrar dig från att agera på vad du redan vet, och detta hinder pekar på det riktiga problemet som måste lösas. Allt eftersom du gräver djupare, finner du mer och mer pekpinnar, lär dig mer och mer, och skapar en sammanflätad kunskap som är väldigt praktisk.

Men den faktiska kunskapen och de nya distinktioner du får av att läsa är inte den huvudsakliga förmånen. Steve anser själv att den rejäla fördelen inte kommer från vad du läser men snarare från vanan av at läsa. När du läser en ny bok varje vecka, betingar du ditt sinne att fortsätta ta in ny kunskap. Ditt tänkande håller sig fräscht och skarpt. Din hjärna tuggar ständigt på nya idéer, och håller ögonen öppna för nya distinktioner den kan göra. Varje dag häller du ned fler idéer som din hjärna måste finna ett sätt att integrera in i din nuvarande kunskapsbas. Frekvent läsande drar igång din neurala aktivitet, även under de stunder då du inte läser.

Detta är varför det inte alltid är det klokaste att be någon rekommendera en bok åt dig så att du, i den, kan finna en lösning till ett särskilt problem. Dels kan den som rekommenderar boken inte säkert veta att det problem du påstår dig vilja lösa faktiskt är det problem som behövs lösas (därav vikten av att själv ta på sig att utveckla en sammanflätad kunskap), och dels spelar läsandet av en endaste bok i sig inte lika mycket roll som vanan att läsa varje dag. När du betingar din hjärna att bli bekväm med en hel del färsk mental aktivitet förbättras ditt tänkande dramatiskt, även när du inte läser. ”Use it or lose it” är väldigt sant. Istället för att du behandlar symptomet genom att läsa en rekommenderad bok, behandlar du, med vanan att läsa dagligen, istället roten som är ett slött tänkande och en icke-holistisk syn på problemet i fråga.

Det är lätt att identifiera människor som läser mycket eftersom de alltid har några färska idéer eller anekdoter att dela med sig av varje gång man pratar med dem. De fortsätter prova nya perspektiv, nya sätt att tänka. När du pratar med dem så vet du att det händer en hel del på övervåningen. Men när du pratar med folk som inte har läst en bok på hela året, är deras tankar mer föråldrade, och en månad senare säger de fortfarande samma sak, klagandes på samma problem, fast i en mental svacka. De har inte växt särskilt mycket, varken internt eller externt.

Att läsa är väldigt likt fysisk träning. Läsning är ett träningspass för hjärnan. Du skulle inte säga, ”Säg mig vilket träningspass jag kan göra på lördag för att uppnå god hälsa.” Och det är precis lika fånigt att säga ”Säg mig vilken bok jag kan läsa för att övervinna prokrastination.” Precis som att det kräver en VANA av regelbunden träning för att få en starkare kropp, kräver ett starkare sinne den pågående vanan av att läsa. Och precis som att en brist på träning kommer få dina muskler att förtvina, kommer en brist på färsk mental träning få ditt sinne att förtvina. (Med det sagt kan enstaka böcker förse dig med bra verktyg för att göra särskilda saker – till exempel övervinna prokrastination – förutsatt att du, de facto, applicerar verktygen i fråga.)

Detta är dock bra nyheter, eftersom det betyder att du inte måste hålla fast vid vanan i ett årtionde eller mer för att få den främsta fördelen, som är den dagliga mentala betingningen. Inom ett par veckors upprätthållande av vanan av daglig läsning kommer du börja märka några kraftfulla resultat. En ytterligare bieffekt är att ditt självförtroende också kommer få en boost, särskilt om du läser många kraftgivande böcker. Att ta in positiva idéer varje dag tjänar till att motverka de negativa influenser vi möts av i vardagen.

Att läsa en bok i veckan är en otroligt givande vana. Och det är också njutbart. Allt som krävs är att du avsätter 30-60 minuter varje dag för att läsa, sätter dig ned, och läser. Men det bästa är att du kan kombinera det med träning. Tar du en timmes promenad och lyssnar på en ljudbok på 1,5x hastighet, har du betat av 90 minuters inlärning. Väljer du att sedan läsa 30 minuter före sängdags, har du matat in två timmar värt av kunskap på en dag – varav 90 minuter kombinerades med en promenad som stärker din hälsa och ditt välmående ytterligare. Med en sådan daglig rutin kommer du aldrig ha brist på idéer för nya blogginlägg, artiklar, tal, informationsprodukter, och till och med konversationer. Steve berättar att vanan av att ta in ny kunskap dagligen tillåter honom att ”… upprätthålla ett starkt flöde av intressanta idéer utåt eftersom det finns ett starkt flöde inåt. Varje vecka gör jag nya distinktioner när min hjärna integrerar ny kunskap med existerande kunskap.”

Allt det ovanstående är såklart inte bara applicerbart på läsning. Det kan appliceras på att absorbera ny information i allmänhet, inklusive seminarium, ljudprogram, meningsfulla konversationer, kurser, etc. Att läsa artiklar eller blogginlägg är också hjälpsamt, förutsatt att du lär dig nya idéer som utmanar dig och får dig att tänka till. Om du glömmer bort allt så fort du har läst färdigt, kommer det inte vara särskilt värdefullt.

Läs en bok i veckan. Gör det i ett årtionde. Du kommer älska resultaten.

Källa: Steve Pavlina