Fastän jag har hört otaliga personer predika om den kontroll vi har över vårt humör och välmående, har jag känt att jag inte haft någon talan i huruvida jag vaknar upp på fel eller rätt sida om dagarna.

”Ibland har man dåliga dagar, och ibland har man bra dagar…” fann jag mig sägandes vid slutet av en dålig dag (dessvärre är vi som människor dåliga att känna efter hur vi mår när vi mår som bäst, men grymma på att känna efter hur vi mår när vi mår som värst), hoppandes att morgondagen istället skulle vara en av de bättre.

Inte allt för länge sedan märkte jag dock att utfallet av mina dagar, vad gäller mitt välmående, i stor mån beror på en sak – och att det är en sak jag har mer kontroll över än vad jag tidigare ansåg.

Medan jag förut trodde att mitt humör under en dag nästintill enbart berodde på hur jag kände inför de saker jag gjorde under dem, tror jag nu att det mer beror på vad jag gör om dagarna – eller åtminstone mer än vad jag förut trodde. Den förstnämnda tankeskolan antog att om jag gjorde någonting som inte var i linje med min vilja, resulterade det i en inre konflikt och bidrog därmed till att dagen skulle bli ”dålig.” Med min nuvarande filosofi tror jag däremot lite mer på att vår inre dialog är underlägsen det vi väljer att sysselsätta oss med.

Till exempel, jag älskar att kolla på TV-serier. Dagarna då jag var på jobbet kunde jag längta något fruktansvärt efter att bara krypa ned i sängen och drunkna i en serie, men paradoxalt nog var de dagar då jag verkligen tillät mig själv att drunkna i TVn de dagar då jag mådde som värst – inte bara fysiskt, men framförallt psykiskt. Hmm..?

Därmed har jag märkt att det vi väljer att sysselsätta oss med huvudsakligen faller in i två kategorier: Antingen kan vi göra något som håller oss medvetna och alerta, eller så kan vi göra något som tillåter oss att vara omedvetna och gå på autopilot. De som håller oss medvetna höjer vår ”medvetenhet,” och de som tillåter oss att vara omedvetna sänker vår medvetenhet.

Se det som att du har en inre, osynlig, medvetenhetsnivå. När denna nivå är på topp känns allt rätt jäkla bra. Du tänker inte överdrivet mycket; du bara är, och allt tycks flyta på rätt schysst. Å andra sidan, när denna nivå är i botten känns det inte så himla bra. Du tänker överdrivet mycket, ältar om småsaker, och finner att du negativt ifrågasätter meningen med det du lägger tid och energi på i livet.

Ett tips för att få grepp om relationen mellan dessa två kategorier är att se på din dag som om den vore en maträtt. Precis som att du inte skulle ha mer krydda på din maträtt än du har mat, försök att se på dina dagliga aktiviteter med samma lins. Se de omedvetna aktiviteterna som enbart en krydda på de medvetna; de har sin plats, men det blir inte bra om de utgör hela maträtten.

Genom att injicera din dag med många doser – stora och små – av aktiviteter som håller dig alert* kan du aktivt hålla såväl din medvetenhetsnivå som ditt välmående i schack, och undvika de svackor vi ofta tillskriver de till synes okontrollerbara dåliga dagarna.

* Till exempel att skriva, skapa, lära sig en ny färdighet, gå på date, träna, ha ett djupt samtal med någon, läsa, meditera, promenera. Du fattar galoppen. Saker med lite substans.


P.S. Jag tror att du är en livsnjutare. I alla fall, att du ämnar att vara mer av en livsnjutare. Det är därför du läser denna hemsida, och det är därför jag skriver på den. Men varken du eller jag är alltid här, inne på denna sida. Oftare är vi inne på våra sociala medier. På Personlig Utveckling Nus Facebooksida lägger jag upp både dessa blogginlägg (med en härlig bild), samt mer lättuggat innehåll som gör att du förblir inspirerad och informerad i din strävan efter mer livsnjutning – allt i bekvämligheten av ditt nyhetsflöde. Gilla gärna sidan för att ta del av dem (och, om du vill, hålla en dialog med mig, vilket jag skulle tycka vore jättekul). Förstås kan du avgilla när du vill. Hoppas vi ses där. ☀️