Ett kraftfullt verktyg för personlig utveckling är 30-dagarstestet. Steve Pavlina skriver att det är ett koncept han har lånat från mjukvaruindustrin, där du kan ladda ned en testversion av en bit mjukvara och prova den riskfritt i 30 dagar innan du måste köpa hela versionen. Det är också ett grymt sätt att utveckla nya vanor, och det bästa är att det är dödsenkelt.

Ponera att du vill starta en ny vana (eg ett träningsprogram) eller sluta en dålig vana (eg att sluta puffa på cancerpinnar). Vi vet alla att den svåra delen är att komma igång och hålla fast vid beslutet i ett par veckor. När du väl har kommit ur inaktiviteten är det mycket lättare att fortsätta.

Trots det har vi ofta svårt att komma till skott med att börja eftersom vi tänker på förändringen som permanent – innan vi ens har börjat. Onekligen känns det lite överväldigande att ge sig på en stor förändring och hålla fast vid den varje dag i resten av ditt liv, särskilt när du fortfarande har för vana att göra tvärtom. Ju mer du tänker på förändringen som något permanent, desto mer kommer du stå still.

Men vad händer om du istället tänker att du endast gör förändringen tillfälligt – säg, i 30 dagar – och sedan är fri att gå tillbaka till dina gamla vanor? Det låter inte lika svårt. Träna dagligen i endast 30 dagar, och sluta sedan. Upprätthåll en städad skrivbordsyta i 30 dagar, och låt det sedan bli rörigt igen. Läs en halvtimme per dag i 30 dagar, och gå sedan tillbaka till att kolla på TV.

Skulle du kunna göra det? Det kräver fortfarande lite disciplin och beslutsamhet, men inte ens närheten av lika mycket som om förändringen vore permanent. Om du känner att du berövas något kan du trösta dig med att det bara är tillfälligt. Du kan räkna ned dagarna till frihet. Och i minst 30 dagar kommer du göra något positivt. Det klarar du av. Det är bara en månad av ditt liv.

Så vad händer om du faktiskt slutför ett 30-dagarstest? För det första, du kommer ha gått långt nog för att etablera det som en vana, och det kommer vara lättare att upprätthålla vanan än vad det var att börja den. För det andra, du kommer ha brutit beroendet av din gamla vana under denna tid. För det tredje, du kommer ha 30 dagar av framgång bakom dig, vilket kommer ha ökat din tro på att du kan fortsätta köra. Och för det fjärde, du kommer ha fått 30 dagar av resultat som kommer ge dig praktisk feedback på vad du kan förvänta dig om du fortsätter, vilket sätter dig i ett bättre tillstånd för att göra rationella långsiktiga beslut.

Därför, när du har nått slutet av 30-dagarstestet är din förmåga att göra vanan permanent betydligt ökad. Men även om du inte är redo att göra den permanent kan du helt enkelt välja att utöka din testperiod till 60 eller 90 dagar. Ju längre du kör på en testversion, desto lättare kommer det bli att låsa fast vanan för livet.

En till fördel med denna metod är att du kan använda den för att testa nya vanor där du inte riktigt är säker på om du ens vill fortsätta med den livet ut. Kanske vill du prova en ny diet, men inte vet om du kommer tycka att den är för restriktiv. I det fallet, gör ett 30-dagarstest och se hur du står därefter. Det finns ingen skam i att sluta om du känner att den nya vanan inte passar dig. Det är som att prova en bit mjukvara i 30 dagar och sedan avinstallera den om den inte uppfyller dina behov. Ingen skada skedd.

Denna 30-dagarsmetod verkar fungera bäst med dagliga vanor; inte vanor som endast sker 3-4 gånger i veckan. Däremot kan det fungera om du du applicerar den dagligen under de första 30 dagarna och sedan skär ned därefter. Steve skriver att detta är vad han personligen gör när han till exempel inleder ett nytt träningsprogram: ”dagliga vanor är mycket lättare att etablera,” berättar han.

Här är några idéer för hur du kan använda dig av 30-dagarstester:

  • Ge upp TV. Spara dina favoritserier och program till efter testet.
  • Ge upp onlineforum, särskilt om du känner att du börjar bli forumberoende. Detta kommer hjälpa bryta beroendet och ge dig en tydligare förståelse för hur deltagandet faktiskt nyttjar dig (dvs. om det ens gör det). Du kan alltid komma ikapp igen efter de 30 dagarna om du så vill.
  • Duscha/bada/raka dig varje dag. DU behöver nog inte detta, så dela gärna med dig till någon som gör det.
  • Träffa någon ny varje dag. Starta en konversation med en främling.
  • Gå ut och hitta på något varje kväll. Gå till ett nytt ställe varje gång, och gör något kul – detta kommer bli en minnesvärd månad.
  • Spendera 20 minuter städandes och organiserandes ditt hem eller kontor varje dag. Det blir totalt 10 timmar.
  • Lägg upp något nytt att sälja på blocket varje dag. Rensa lite av röran.
  • Bjud ut någon ny på en date varje dag. Såvida din framgångsprocent inte är under 3% kommer du få minst en ny date – kanske du till och med träffar din framtida partner.
  • Om du redan är i ett förhållande, ge din partner en massage varje dag. Eller erbjud att skifta vem som ger massagen, så att det blir 15 massages var.
  • Ge upp cigaretter, skräpmat, kaffe, eller andra ohälsosamma vanor.
  • Gå upp tidigt varje morgon.
  • Skriv i din journal varje dag.
  • Ring en familjemedlem, vän, eller affärskontakt varje dag.
  • Gör 25 försäljningssamtal varje dag för att värva nya affärer. Den professionella talaren Mike Ferry gjorde detta fem dagar i veckan under två år, även under de dagar han höll seminarium. Han säger att denna vana var en stor anledning till att han fick sitt företags årliga försäljning att växa till över $ 10 000 000. Om du gör 1300 försäljningssamtal om året kommer du få en hyfsad mängd affärer gjorda – oavsett hur dåliga dina försäljningsfärdigheter är. (Dock kommer dina samtalsfärdigheter vara ruggigt mycket bättre efter alla de samtalen.) Du kan applicera denna vana på alla typer av marknadsföringsarbeten, som till exempel att etablera nya länkar till din hemsida.
  • Skriv ett nytt blogginlägg varje dag.
  • Läs en timme om dagen om ett ämne som intresserar dig.
  • Meditera varje dag.
  • Lär dig ett nytt ord varje dag.
  • Gå på en långpromenad varje dag.

Åter igen, tro inte att du måste fortsätta med någon av dessa vanor efter 30 dagar. Tänk på fördelarna du kommer få enbart från de där 30 dagarna. Du kan göra en omprövning efter testperioden. Du kan vara säker att du växer enbart från erfarenheten, även om den bara är tillfällig.

Kraften i denna metod ligger i dess enkelhet. Fastän det ibland kan vara smartare att följa ett mer invecklat schema istället för att göra en särskild aktivitet varje dag – styrketräning kan vara ett exempel eftersom det är viktigt att vila mellan passen – kommer du ofta vara mer benägen att hålla fast vid vanan i det långa loppet om du åtminstone börjar med att utföra den dagligen. När du beslutar dig för att göra något varje dag – utan undantag – kan du inte rationalisera eller rättfärdiga att missa en dag, eller lova att senare gottgöra det genom att möblera om ditt schema.

Ge tester ett försök!

Källa: Steve Pavlina