Ibland kan du märka att du att du har ett mål som du tror att du vill uppnå, men som du inte verkar komma till skott tillräckligt med för att nå det. Det är inte att du är rädd för att misslyckas eller avvisas. Vägen till målet verkar tydlig nog och är kanske till och med en intressant utmaning, och ibland gör du lite framsteg. Men ofta lyckas du inte komma in i det där flowtillståndet, och du vet inte varför. Detta händer ofta med långsiktiga mål som kräver periodiskt handlande, som att gå ned i vikt eller övergå till att starta sitt eget företag och så småningom säga upp sig från jobbet.

En fråga som kan vara hjälpsam i dessa situationer är denna: Vad kommer hända om du lyckas? Glöm vad du hoppas kommer hända eller vad du fruktar kan hända, men överväg realistiskt vad som förmodligen kommer hända. Så du uppnår ditt mål. Vad händer sedan? Vad kommer förändras?

Och nej, ge inte ett 5-sekunders frågesportssvar som ”Om jag går ned vikten kommer jag vara smal.” Avsätt minst 15-30 minuter för att bara tänka på hur ditt liv verkligen kommer förändras när du har uppnått ditt mål (utan TV, radio, eller andra distraktioner). Det finns ofta oväntade bieffekter som du kanske inte känner till medvetet, men omedvetet kan vara nog för att hindra dig från att utföra den handling som krävs. Till exempel, om du går ned mycket i vikt är här ett par möjliga bieffekter: några kommer märka det och lägga en kommentar, några kommer fråga dig om dietråd, kanske du börjar känna att måste fortsätta med en permanent livsstilsförändring för att upprätthålla din nya vikt, du kanske behöver köpa nya kläder, du kanske blir mer attraktiv i andras ögon och därför attraherar fler sociala möten (vare sig du vill eller inte), överviktiga vänner kanske blir avundsjuka, din familj kanske motsätter dina förändringar, du kanske känner dig stressad över att du inte vet om du kan fortsätta hålla vikten borta, du kanske oroar dig om förlusten av särskilda favoritmaträtter på grund av din diet, och så vidare.

Det är sällsynt att ett mål bara är rosor. Framgång kräver förändring, och förändring har både positiva och negativa konsekvenser. Ofta är det så att fastän personer säger att de vill lyckas med något, är verkligheten att det negativa väger tyngre än det positiva för dem. Men ett sätt att övervinna detta problem är att medvetet tänka på vilka de negativa aspekterna är, och sedan dra upp dem med roten, en i taget. Att dra upp rötterna av en negativ bieffekt kan innebära att du klurar ut hur du kan eliminera den för gott, eller så kan det innebära att du börjar acceptera och lär dig att leva med den.

Det är sannerligen hjälpsamt att fokusera på den positiva sidan av ett mål. Men glöm inte bort att även göra en och annan kartläggning av den mörka sidan, och acceptera att du kommer behöva handskas med den också.

Till skillnad från rädsla för misslyckande och rädsla för avvisande, kan en rädsla för framgång vara mycket mer förrädiskt eftersom det nästan alltid sker omedvetet. Men det är inte rädslan för framgång i sig som är problemet men rädslan för bieffekterna av framgång, då många av dem är genuint oönskade. Rädslor som aldrig utvärderas medvetet har en tendens att bli starkare. Anledningen är simpel beteendebetingning – när du undviker något du fruktar (antingen medvetet eller omedvetet), förstärker du automatiskt det undvikande beteendet. Så när du (även ovetandes) undviker att jobba på ditt mål på grund av en gömd rädsla för framgång, förstärker du faktiskt vanan av att prokrastinera – vilket gör att det blir svårare och svårare att komma till skott ju mer tiden går. Förrädiskt!

Frågan ”Vad kommer hända om jag lyckas?” kan lösa detta problem eftersom det fokuserar din medvetna uppmärksamhet på dessa rädslor. Rädslor har en tendens att krympa under direkt granskning, vilket gör det lättare för dig att komma till skott. Och eftersom dessa rädslor krymper, kan vi även säga att den omedvetna beteendebetingningen blir svagare under den medvetna granskningen. (Som en parentes: Vissa kanske ogillar ordet ”rädsla” när det gäller sina egna beteenden – häng inte upp dig på de exakta orden; kalla det ”undvikande beteende” om det tilltalar dig mer.)

Vidare, en ytterligare fördel med denna granskning är att du då kan börja utforma intelligenta, praktiska lösningar för det du fruktar, då vissa av dessa rädslor kan vara bra signaler för olösta problem. Till exempel, om vi går tillbaka till exemplet med viktnedgång, om du går ner mycket i vikt kommer du förmodligen behöva nya kläder. Och om du inte har pengarna för att köpa nya kläder, är det ett riktigt problem du behöver ta itu med (såvida du inte är okej med att ha på dig för stora kläder). Om det förblir ouppmärksammat kan även ett simpelt problem som detta vara tillräckligt för att omedvetet sabotera dig från att uppnå ditt mål. Men när du medvetet har utvärderat situationen och sedan klurat ut ett sätt att handskas med det i förväg, skickar du ett meddelande till ditt omedvetna att du inte behöver frukta detta problem eftersom du nu har ett praktiskt sätt att lösa det på.

Låt oss nu undersöka den motsatta sidan. Ponera att du frågar ”Vad kommer hända om jag lyckas?” och, när du överväger bieffekterna, inser att du faktiskt inte alls vill uppnå det målet. Det negativa väger tyngre än det positiva. Steve Pavlina berättar att han möttes av detta dilemma när han hade gjort en plan för att expandera sitt spelföretag, men sedan märke att han inte verkade göra lika mycket framsteg som han först hade velat. När han frågade sig denna magiska fråga, insåg Steve att han faktiskt inte ville uppnå målet med alla dess bieffekter. Det han verkligen ville var att börja skriva och tala på heltid – och att bygga vidare på sitt spelföretag skulle faktiskt ta honom längre bort från det mål han ansåg var viktigare. Att expandera sitt spelföretag verkade vara ett mål Steve ville uppnå, men när han verkligen tänkte på vart han skulle vara om han uppnådde det, insåg han att det inte skulle vara den framgång han egentligen ville ha. Steve skriver, ”Det var en svår insikt för mig… att erkänna att min originella framgångsstege nu stod lutad mot fel byggnad. Så jag behövde faktiskt kapa målet när jag insåg de troliga konsekvenserna som följde av att uppnå det.”

Du kommer säkert själv se att det är en väldigt upplysande process att se över ett av dina måls alla bieffekter och, en och en, utvärdera dess innebörd för dig.

Vad kommer hända om du lyckas? Om du går ned vikten… får dejten… får befordran… startar företaget… blir gravid… slutar röka… blir en miljonär… tar dig an en utmaning?

Källa: Steve Pavlina