Du behöver inte pusha dig själv tills du klassas som en arbetsnarkoman för att vara produktiv. För att illustrera, tänk dig att du går i skolan. Hur mycket total tid under en vanlig entimmars-klass är du fullt engagerad i att lyssna, skriva, eller görandes någon annan sorts mental eller fysisk aktivitet? Om vi baserar siffran på normen är andelen engagerat arbete genomsnittligt sett mindre än hälften av det totala. Detta behöver faktiskt inte innebära att du är lat, men kan istället antyda på att det råder en enorm mängd dötid under lektionerna. Om det är fallet kan du ta vara på denna dötid genom att, i exemplets fall, passa på att göra arbete för de andra klasserna. Steve Pavlina skriver att denna taktik fungerade så pass bra att han sällan behövde plugga hemifrån – fastän han läste över dubbla den vanliga kurstakten.

Detta koncept kan förstås appliceras på fler områden. Till exempel, hur många procent av tiden du sitter på möten på jobbet är du 100% engagerad under? Men låt oss generalisera detta ännu lite mer. Vilken procentandel av din dag är du fullt 100% engagerad i det du håller på med? (Termen ”fullt engagerad” (=”fully engaged”) kommer ifrån boken The Power of Full Engagement.) Fråga dig själv ”Använder jag fullt ut alla mina tillgängliga personliga resurser just nu?” Se på din hjärna och kropp tillsammans som en fabrik där ditt mål är att maximera produktionen (definiera gärna produktionen hur du än önskar). Så du vill att maskineriet ska fungera så effektivt så möjligt. Om du har maskiner som är inaktiva men kan användas på ett bra sätt arbetar du under din kapacitet.

Målet är inte att pusha dig själv tills ådrorna spricker i pannan. För all del, njut av dina driftstopp. Men om du ska göra något sorts arbete verkar det logiskt att arbeta på full kapacitet. När du jobbar, jobba verkligen. Arbetstiden kommer ändå passera, oavsett om du jobbar på 15% eller 95% av din kapacitet. Men du kommer märka en otrolig ökning i produktionen om du fullt kan engagera dig själv.

Ibland innebär fullt engagemang att du fokuserar på en syssla eller ett projekt och tar bort allt annat. Om du ger en presentation på jobbet finns det inget utrymme för multitasking. Men om du lagar en härlig måltid, kör till jobbet, eller städar kontoret, kan du till exempel samtidigt lyssna på ljudböcker.

Om du jobbar på full kapacitet i ett tag och blir trött, ta en paus. En riktig 100%-paus. Stäng verkligen av din hjärna i ett tag, exempelvis genom att ta en tupplur, meditera, eller helt enkelt sluta dina ögon vid ditt skrivbord och djupandas i en kvart. Många av de största högpresterarna genom tiderna tog tupplurar, däribland Thomas Edison.

Säg till dig själv uttryckligen att du skiftar från att fullt jobba till att fullt ta en paus. Fastna inte i dimman av att inte riktigt jobba och inte riktigt vila, såsom när man webbsurfar i ett tag och sedan fortsätter att jobba på 20% kapacitet. Om du känner dig mentalt trött och inte kan jobba i närheten av 100%, kör inte dig själv ned i marken. Stanna upp ett tag. Stäng av din mentala fabrik, utför det underhåll som krävs, och få sedan tillbaka den till 100%.

Att hitta block med tid där du inte är fullt engagerad och uppgradera din användning av denna tid för att fullt engagera dig, är ett grymt sätt att klämma mer produktivitet ur ditt liv utan att bli överbelastad. När du kollar på TV, är du fullt engagerad? Inte ens i närheten. Till och med när du kollar på TV skulle du kunna städa, träna, eller ge din partner en fotmassage. Det finns förstås inget fel med att bara ta det lugnt heller, men ofta kommer du se att du har energin att vara mer fullt engagerad i sysslor om du pushar dig själv lite. Du kan omvandla nästan alla glest engagerade aktiviteter till fullt engagerade sådana genom att ta vara på den dötid som råder. (Med detta sagt kan en annan variant av fullt engagerat TV-tittande vara att verkligen se på TV’n och inte låta hjärnan tänka på att du ”borde” städa förrådet eller skriva en företagsrapport. Gör det du gör, vad det än är, och gör det till fullo.)

Nu kanske du tänker att du kommer bli utmattad snabbare om du tar alla dina dagars 20% engagerade perioder och omvandlar dem till 100%. Men troligen kommer du uppleva den motsatta effekten. När du fullt engagerar dig själv får du en uppenbar kortsiktig produktionsökning, och detta har effekten att det ökar din energi och din självkänsla. När du ser tillbaka på din dag och vet att du bara arbetade vid 20% kapacitet, kommer det ofta få dig att känna dig kass. Du vet att du kunde ha presterat bättre och att du slösade en hel del tid, och åratal av detta beteende brukar vara väldigt utmattande och motivationssänkande. Men när du fullt engagerar dig själv, brukar du känna dig grym över din prestation. Du kommer fortfarande göra misstag, men de kommer inte vara på grund av en brist på engagemang. När du går till sängs kommer du tänka, ”Wow, jag gjorde verkligen mitt bästa idag. Jag kunde fasen inte ha gjort det bättre.”

Att vara fullt engagerad handlar inte bara om att göra. Det handlar också om att vara (precis som det kort skrevs om i TV-exemplet ovan). Hur ofta brukar du vara någon annanstans mentalt? Tar du en promenad i stan kommer du förmodligen se en hel del människor med tomma ansiktsuttryck, människor som inte är fullt engagerade. Många ser hjälplöst uttråkade ut. Men ibland ser man de enstaka personerna som är mitt i livets glädje. Oavsett om det beror på alkohol eller annat så är de i alla fall fullt engagerade i vad de än gör; de är helt närvarande och har kul. När man gör detta experiment är det tydligt att de som inte är fullt engagerade ofta är någon annanstans metalt – tänkandes på jobbet eller andra problem, eller bara helt och hållet går på autopilot.

Engagera dig fullt i det nuvarande ögonblicket. När du jobbar, få dig själv helt in i arbetstillståndet. När du leker, glöm jobbet helt och ha kul. Kläm den maximala produktiviteten ur ditt arbete, det maximala nöjet ur din lek, och den maximala kontakten ur dina konversationer. Om du inte kan fokusera, ta en kvart och lägg din fullständiga uppmärksamhet på det som distraherar dig, och låt det sedan gå. Om du känner dig orolig, ge dig själv lite hundraprocentigt dedikerad tid för att oroa dig, och få all din oro ur världen.

Källa: Steve Pavlina


P.S. Jag tror att du är en livsnjutare. I alla fall, att du ämnar att vara mer av en livsnjutare. Det är därför du läser denna hemsida, och det är därför jag skriver på den. Men varken du eller jag är alltid här, inne på denna sida. Oftare är vi inne på våra sociala medier. På Personlig Utveckling Nus Facebooksida lägger jag upp både dessa blogginlägg (med en härlig bild), samt mer lättuggat innehåll som gör att du förblir inspirerad och informerad i din strävan efter mer livsnjutning – allt i bekvämligheten av ditt nyhetsflöde. Gilla gärna sidan för att ta del av dem (och, om du vill, hålla en dialog med mig, vilket jag skulle tycka vore jättekul). Förstås kan du avgilla när du vill. Hoppas vi ses där. ☀️