Ett uppfyllande liv uppgörs av två huvudsakliga delar:

  • Att göra ditt liv så grymt som möjligt (achievement)
  • Att vara glad och nöjd i ditt befintliga liv (appreciation)

Fastän många säger att den ena eller den andra är den ultimata nyckeln till glädje, tror Vlad från Alive With Passion helhjärtat att båda är lika viktiga.

Om du är fast i ett jobb och ett förhållande som strider mot dina kärnvärderingar, även om du är väldigt närvarande och optimistisk kommer du inte verkligen vara riktigt lycklig. (Såvida du inte når nivån av medvetenhet av helgon och spirituella lärare förstås, men då skulle du troligen inte ha försatt dig i den sitsen från första början.) Liknande, vi känner alla till personer som har enormt mycket materiell framgång och berömmelse, men ändå är väldigt olyckliga.

I denna lilla miniserie om positivitet kommer vi beröra den andra halvan av att leva ett mer uppfyllande liv: att vara glad och nöjd i ditt befintliga liv.

 

Vad är positivitet och varför är det så grymt?

“We are what we repeatedly do. Excellence then, is not an act, but a habit.”
– Aristotle

Medan Aristotle talar om excellens, kan samma princip appliceras på positivitet eller negativitet. De är endast tankarnas vanor. Inget mer, inget mindre.

Vlad berättar att han har en enorm respekt för människor som konsekvent lyckas vara negativa och klagandes eftersom vi människor naturligt föds glada, självsäkra, och positiva. Det tar en hel del ansträngning och många års träning för att täcka över vår sanna natur och bygga vanan av negativitet.

Den bra saken är att oavsett om du nyligen har börjat känna dig lite nere, eller om du har kämpat med negativitet under flera år, är det bara en vana. Och vanor kan vi ändra på.

Se på negativitet, oro, och stress som skåror i en vinylskiva. När du går igenom samma tankemönster om och om igen, blir skåran djupare och mer markant, tills nålen till slut stannar där stadigt utan att vingla, och du inte ens märker faktumet att det bara är en vana.

Och fastän det inte sker på en sekund (låt inte någon säga dig att det finns en quick fix; detta är på tok för viktigt för att du ska slösa dina ansträngningar på ormolja), tar det inte så mycket ansträngning heller.

Och i de kommande par inläggen kommer vi dyka ned i exakt hur du kan etablera vanan av positivitet, så att det blir helt automatiskt och du inte ens behöver tänka på det. Detta kommer sedan frigöra ditt medvetna sinne för att göra andra saker, som att göra ditt liv ännu mer grymt än vad det redan är.

 

Vad positivitet INTE är

Innan vi dyker djupare är det viktigt att fastställa en sak. Det finns en hel del missuppfattning kring positivitet, och du får inte tro att denna serie kommer försöka omvandla dig till att ha ett lulligt tankesätt där du tror att allt svävar på moln och är tipptopp.

Vissa kommer försöka övertala dig att positivitet helt och hållet handlar om att ignorera problem och hoppas på att de löser sig själva. Faktum är att det är raka motsatsen till sanningen. Till och med gammal hederlig negativitet är närmare till positivitet än vad undvikande är.

Låt oss ta ett exempel….

Föreställ dig att ditt tak hemma börjar läcka. (Föreställ dig också att du har ett hus, om du inte har det.) Du har tre huvudsakliga alternativ för att handskas med situationen:

  • förbli lugn och påhittig och fixa det
  • börja klaga på hur jobbigt det är att regn faller ned i ditt hus, och att tak inte är som de förut var, och till slut, medan du klagar och stönar, fixa det
  • låtsas som att allt är kanonbra – ”vilken läcka? Det finns ingen läcka! Låt mig vara…”

Hur roligt det än låter, de människor som kommer försöka övertyga dig om att positivitet helt och hållet handlar om att undvika problemet är exakt de människor som är duktigast på att klaga och stöna när jobbiga saker väl händer. De vill helt enkelt inte erkänna att det finns ett bättre sätt att handskas med saker än negativitet (vilket dock fortfarande är bättre än undvikande).

Personer erkänner dock förstås inte öppet att de är negativa. De gömmer sig bakom ord som ”realistisk” och ”rimlig”.

Personer som säger att de ”är realistiska” säger egentligen ”Jag är rädd att göra något åt det så jag kommer avskräcka dig från att göra något åt det för att hindra dig från att ifrågasätta mitt sätt att se på världen. Och om du ignorerar mig och ändå gör något åt det, och sedan råkar misslyckas (som ofta händer i mitt liv), kommer jag poängtera det och använda det som ett rättfärdigande för att stanna inom min komfortzon och undvika att ta risker.”

Positivitet handlar om att se verkligheten i vitögat, men samtidigt inte älta om de negativa aspekterna för mycket, och istället hylla de bra sakerna och leta efter konstruktiva sätt att göra saken ännu lite bättre på.

 

Hur du programmerar dig själv för positivitet

I fortsättningen av denna serie kommer vi gå igenom ett flertal sätt att utveckla den positiva vanan tills den är automatisk och undermedveten. Du kommer få flera sätt att göra det på, och, enligt Vlads råd, välj en, och fokusera på den helt i 30 dagar.

Det är ingen poäng att hoppa från lösning till lösning. De ytliga skårorna du skapar när du hoppar från en lösning till en annan är ingen match mot de rännor som dina gamla tankemönster har skapat, och kommer därför inte resultera i någon markant skillnad.

Välj en lösning du tycker mest om, ge den ditt allt i 30 dagar, och märk hur stor skillnad den gör för din vardagliga lycka.

I övermorgon kommer vi gå igenom det första sättet att programmera dig för positivitet.

Tills dess, kom ihåg de två nyckelkoncepten av detta inlägg:

  • Positivitet och negativitet är bara tankevanor, och liksom alla vanor kan de formas och brytas
  • Positivitet handlar om att förbli lugn och påhittig när jobbiga saker händer, vilket ger dig en bättre chans att förbättra saker och ting eftersom du inte slösar din energi och motivation på att stöna och klaga

Källa: Alive With Passion

Detta inlägg är den första delen av en tredelad serie om att göra positivitet till en undermedveten vana –  del 2 | del 3