Det finns två extremt vanliga hinder som hamnar i vägen för att människor ska lyckas göra en förändring med sina vanor:

  • De klantar till vanan och ger sedan upp.
  • De kommer inte igång eftersom vanan verkar för svår eller skrämmande.

Har du stött på dessa problem? Svaret är nästan säkerligen ja, eftersom i princip vi alla har det.

Faktum är att svaret i grunden är detsamma för båda dessa problem: Gör vanan. Fortsätt göra den. Fortsätt försöka tills du klurar ut det. Vi vet båda att detta svar inte var det du ville höra, men vi vet nog båda samtidigt hur sant det är.

Problemet är att personer känner sig avskräckta, överväldigade, eller skrämda av misslyckande.

Lösningen till detta är att omfamna ”Misslyckas snabbare”-filosofin.

 

Viktigast: Lansera

Fords Model T skapades efter att Henry Ford och hans partner lanserade en väldigt bristfällig Model A-bil, och sedan lät sina mekaniker samla information ute i vida världen gällande bilens problem. Och sedan förbättrade de bilen, ett problem i taget.

De samlade endast denna information genom att lansera bilen.

Du kommer endast kunna samla den information du behöver för att få vanan att fatta fästa (vare sig det handlar om träning, läsning, kreativitet, att fimpa prokrastination, yoga, meditation, etc.) genom att faktiskt göra vanan.

Så, det viktigaste du kan göra är att göra vanan varje dag. Om du tar felsteg och gör misstag är det grymt, eftersom det kommer hjälpa dig förbättra din vanemetod.

 

Omfamna misslyckande och se dem som lärdomar

Att missa en dag av din meditationsvana är inte ett totalt misslyckande. Inte heller är det ett totalt misslyckande om du klantar till din diet när du går på fest. Inte heller är det ett totalt misslyckande om du inte lyckas klämma in ett träningspass när du reser.

Det är inte ett totalt misslyckande att klanta sig. Det enda misslyckandet är när du inte tar lärdom av dessa felsteg och förbättrar metoden för att göra vanan mer hållbar.

Så omfamna varje litet problem som ett sätt att förbättras. Det är del av processen. Du får cred för att ha försökt och misslyckats – inte för att ge upp eller inte ens försöka.

 

Misslyckas snabbare

Så hur infogar vi misslyckande, lärande, och lansering som en konkret metod för att ändra på våra vanor?

Här är ”Misslyckas snabbare-metoden”:

  1. Skriv ned en snabb vanemetod – till exempel, ”Promenera varje dag i 20 minuter efter jobbet klockan 17:30 i Gamla stan.”
  2. Lansera. Det innebär att du startar vanan. Kom igång så lätt som möjligt, så att du kan börja samla info ute i vida världen. Gör vanan, din ovanstående nedskrivna vanemetod, i tre dagar.
  3. Misslyckas snabbare. Efter att du har utfört vanan i tre dagar, gör en 2-minutersgranskning: Hur gick planen? Gjorde du vanan varje dag? Vad fungerade? Vad kom i din väg?
  4. Justera. Ta lärdom av din förflutna vanesession à tre dagar genom att förbättra metoden. Om du inte promenerade för att du kände dig trött, kan du prova att utföra vanan vid en annan tid? Kan du utföra vanan under en kortare tid (endast 10 minuter)? Kan du utföra den med en vän? Prova att googla på hindret du stöter på med din vana om du inte kan komma på en lösning själv – massvis av människor har mött precis exakt samma hinder och klurat ut en lösning.
  5. Lansera igen. Efter denna cykel på tre dagar av lansering, omdöme, och justering, repetera cykeln. Utför vanan i tre dagar, gör en 2-minutersgranskning, och justera.

Om du följer denna plan kommer du garanterat se att den fungerar. Beröm dig själv för att du har lanserat, granskat, och fortsatt cykeln. Se på varje cykel som ett experiment med en hypotes, ett test, och en analys av datan. Experimentera igen.

Tredagarscykler är fantastiska eftersom du testar och tar lärdom snabbare än i princip vilken annan metod som helst. Du skulle kunna upprepa dessa cykler dagligen, men du kommer förmodligen ha samlat mer och bättre data efter tre dagars genomförande i jämförelse med endast en.

Omfamna experimentation. Lansera, lär dig från misslyckande, och misslyckas snabbare.

Källa: Leo Babauta


P.S. I ett försök att vara övertydlig: Försumma dock aldrig att målet med dina handlingar – såväl dessa experimentella sådana som dina handlingar i helhet – inte är att misslyckas men att lyckas.