Många väldigt framgångsrika människor predikar att man borde skriva ned sina mål om och om igen varje dag. Andra säger att det är tillräckligt att läsa dem en gång om dagen. Den bakomliggande idén är du kontinuerligt ska fortsätta uppdatera dina mål i ditt sinne, så att du ofta tänker på dem.

Om du inte antar en sådan vana är det lätt att du glömmer bort dina mål. Du fastnar i vardagliga aktiviteter, och de viktigaste långsiktiga sakerna hamnar i skymundan. Istället för att leda ditt liv proaktivt, reagerar du enbart på det som dyker upp.

När detta händer är det vanligt att man känner en tom, sjunkande känsla. En vecka flyger förbi, och du känner att du inte fick särskilt mycket gjort, fastän du mycket väl kan ha vart väldigt upptagen. Oviktiga sysslor slukar din tid, och du verkar inte komma särskilt mycket närmare dina mål.

Å andra sidan, är du väldigt fokuserad på dina mål och jobbar aktivt på dem, märker du ofta att du mår grymt. Du har mer energi och motivation, och du avslutar veckan med en känsla av prestation och framgång.

Vissa anser att motivation medför handling, men handling medför även motivation. (”It’s easier to act your way into a new way of thinking than to think your way into a new way of acting” – Millard Fuller.) Motivation är känslan som kommer från att skapa och upprätthålla momentum. När du kan se att du rör dig närmare dina mål för varje dag som går, fylls du av energi.

Det finns massor av sätt att hålla sina mål framför sig. Här är ett par idéer:

 

1. Välj en inspirerande bakgrundsbild på datorn och telefonen

Du kan lägga till en lista med dina toppmål som din bakgrundsbild, så att de alltid är synliga på skärmen. Jag har haft detta både på min dator och min telefon, och på så sätt kan jag se mina främsta mål varje gång jag använder dem – vilket är ett dussintal gånger varje dag. Ladda bara upp bilden i en bildredigerare (innan jag skaffade PhotoShop använde jag pixlr), lägg till lite text, spara, och sätt den som bakgrundsbild.

 

2. Skriv ned dina mål på papper och sätt upp dem överallt

Skriv ut dina mål med ett stort teckensnitt och sätt upp dem överallt i ditt hem och på din arbetsplats, så att du ofta ser dem.

Om något som detta skulle göra att du kände dig illa till mods om någon kom på besök och såg dina mål uppsatta överallt, måste du verkligen komma över dig själv. Dessutom behöver du i så fall bättre vänner som respekterar personer med mål. Faktum är att du gör dina besökare en enorm tjänst när du påminner dem om att de själva borde tänka på sina mål också.

Om du inte ens kan framkalla modet att göra detta, vad är chansen att du då kommer uppnå dina mål?

 

3. Berätta för andra om dina mål

Det finns flera tankeskolor om detta. Låt oss använda oss av Steve Pavlinas synpunkt:

När du delar dina mål öppet med andra kommer några stötta dig, några inte bry sig, och några kritisera dig och säga saker som, ”Ja, visst. Du kommer aldrig lyckas med det.”

Att prata om dina mål är ett grymt sätt att filtrera dina vänner och familjemedlemmar eftersom det omedelbart säger dig vilka som är på din sida och vilka som bara kommer hålla dig tillbaka. Det är bra information att ha till hands, oavsett hur mycket av det kalldusch det än kan vara. Det ger dig en förvarning om vilka personer som är troliga att börja tjafsa när du kommer närmare dina mål.

Till exempel, om du säger till andra att ditt nuvarande finansiella mål är att tjäna 100 000 kr i månaden, fastän du nu endast tjänar 25 000 kr i månaden, kanske några blir hyperkritiska enbart på grund av att du sätter det målet. De ser dig som ett hot mot deras belåtenhet och lathet. Så de försöker göra narr av dig, attackera dig, etc. Om du börjar jobba på ditt mål och möts av motgångar, kommer de vara de första att hoppa på dig och kalla dig ett misslyckande.

Du kommer så småningom behöva kapa de människorna, och ju tidigare desto bättre. Om de redan nu inte kan hantera dina ambitioner, föreställ dig hur de kommer vara när du faktiskt tjänar 100 000 i månaden. De kommer inte kunna hantera det. De kommer bara bli värre längs vägen, och de kommer vara psykologiska ankare som drar ned dig och mycket väl kan leda till att du faktiskt misslyckas.

Ju längre du försöker upprätthålla sådana förhållanden, desto värre blir det och desto mer sänkt blir du. Släpp dem tidigt, och se hur vägen till dina mål blir betydligt slätare.

Å andra sidan, att prata öppet om dina mål kommer också hjälpa dig identifiera vilka dina sanna supportrar är. Det visar dig vilka vänner som inte bara kommer kunna tåla dina mål men även frodas av dem. Vissa blir faktiskt själva sporrade när deras vänner pratar om sina ambitioner och prestationer. De vill se att du lyckas, och genom att prata öppet om dina mål ger du dem möjligheten att vara med på din resa och fira dina milstolpar längs vägen.

En till anledning att prata om dina mål är att det skapar en positiv ansvarighet. När du pratar om dina mål och dina framsteg med dina sanna vänner som vill se dig lyckas (åter igen, inte de som klagar, dem är det bara att släppa), kommer de emellanåt kolla läget med dig och se till att du står till svars för dina önskade framsteg. När inga andra påminnelser funkar kan vetskapen om att dina vänner kommer fråga hur det går för dig med mål X få dig att komma till skott med ett annars stillastående mål.

(Med detta sagt, det är värt att se på detta korta tal av entreprenören Derek Sivers om varför han anser att vi inte borde berätta för andra om våra mål. Balans mellan de två synsätten, Steves och Dereks, tror jag är nyckeln, samt en vetskap om vilka mål som gör sig bäst i offentligheten och vilka vi borde hålla för oss själva.)

 

Gör ingen stor grej av det

Nyckeln är att inte göra en stor grej av det. Vissa bestämmer sig för att skapa otroligt invecklade anslagstavlor dedikerade till sina mål, följt av att de inte upprätthåller vanan när de känner att det tar för mycket tid och möda. Det är bättre att ägna 2 minuter åt att bara skriva ut och sätta upp en enkel textrad om dina mål, eller göra ett snabbt e-mailutskick till dina vänner för att berätta om ditt senaste mål. Du kan alltid göra det mer iögonfallande senare om du får tid över.

Något enkelt som görs regelbundet är överlägset något komplicerat som inte görs regelbundet – eller som inte görs alls. Om du inte kan sätta upp något framför dig på mindre än 5 minuter, gör du processen mer komplicerad än vad den behöver vara.

Fördelen med att hålla dina mål framför dig är att du konstant uppdaterar ditt målfokuserade tankesätt. Du gör det svårt att glömma bort dem. Du kanske fortfarande sjunker ned i mörkret av dåligt fokus emellanåt, men dina påminnelser kommer skapa ett positivt tryck som säger, ”Jag är fortfarande här, och du kommer inte undan så lätt. Du måste göra ett par ändringar NU och komma tillbaka på banan.” I dagens värld har vi så många saker som distraherar oss, särskilt online, så detta är en vana värd att anta.

Källa: Steve Pavlina