Den första av de fem pelarna av självdisciplin är acceptans. Acceptans innebär att du uppfattar verkligheten som den är, och medvetet erkänner det du ser.

Detta kanske låter enkelt och uppenbart, men i praktiken gör vi ofta det motsatta. Vi kämpar emot. Om du upplever kroniska svårigheter inom ett särskilt område av ditt liv, finns det en god chans att roten av problemet är ett misslyckande att acceptera verkligheten som den är.

Varför är acceptans en pelare av självdisciplin? Det mest grundläggande misstaget människor gör vad gäller självdisciplin är att de inte korrekt lyckas uppfatta och acceptera sin befintliga situation. Minns du likheten mellan självdisciplin och styrketräning från det förra inlägget? Om du vill lyckas i styrketräning är det första steget att klura ut vilka vikter du redan nu kan lyfta. Hur stark är du just nu? Innan du har klurat ut var du just nu står kan du inte ta dig an ett vettigt träningsprogram.

Om du inte medvetet har erkänt var du just nu står vad gäller din nivå av självdisciplin, är det väldigt otroligt att du kommer förbättra dig över huvud taget inom detta område. Föreställ dig en wannabe-bodybuilder som inte har någon aning om hur mycket vikt hen kan lyfta och godtyckligt tar sig an ett träningsprogram. Det är mer eller mindre självklart att de valda vikterna antingen kommer vara för tunga eller för lätta. Om vikterna är för tunga kommer lyftaren inte kunna lyfta dem och därmed inte bygga några muskler. Och om vikterna är för lätta kommer lyftaren lätt kunna lyfta dem, men inte bygga särskilt mycket muskler görandes det.

Liknande, om du vill öka din självdisciplin måste du veta var du just nu står. Hur stark är din disciplin just nu? Vilka utmaningar är lätta för dig, och vilka är praktiskt taget omöjliga?

Här är en lista med utmaningar för att få dig tänkandes på var du står just nu (inte i någon särskild ordning):

  • Duschar/badar du varje dag?
  • Har du en oförmåga att skita i snoozen varje morgon och gå upp direkt?
  • Är du överviktig?
  • Har du något beroende (koffein, nikotin, socker, etc.) som du skulle vilja bryta men inte har gjort det?
  • Är din e-mailinkorg tom just nu?
  • Är ditt kontor städat och välorganiserat?
  • Är ditt hem städat och välorganiserat?
  • Hur mycket tid ”slösar” du vanligtvis på en dag? På en helgdag?
  • Om du gör ett löfte till någon, vad är den procentuella chansen att du håller det?
  • Om du gör ett löfte till dig själv, vad är den procentuella chansen att du håller det?
  • Skulle du kunna fasta i en dag?
  • Hur välorganiserad är din dators hårddisk?
  • Hur ofta tränar du?
  • Vilken är den största fysiska utmaningen du någonsin har bemött, och hur länge sedan var det?
  • Hur många timmar av fokuserat arbete gör du under en typisk arbetsdag?
  • Hur många saker på din att-göra-lista har stått där längre än 90 dagar?
  • Har du tydliga, utskrivna mål? Har du utskrivna planer för att uppnå dem?
  • Om du förlorade ditt jobb, hur mycket tid skulle du spendera varje dag sökandes efter ett nytt, och under hur lång tid skulle du upprätthålla denna insats?
  • Hur mycket TV ser du på? Skulle du kunna släppa TVn i 30 dagar?
  • Hur ser du ut just nu? Vad säger ditt utseende om din nivå av disciplin (kläder, hygien)?
  • Väljer du huvudsakligen mat att äta baserat på hälsoaspekter eller på smak/mättnad?
  • När antog du senast medvetet en positiv ny vana? Satte stopp för en dålig vana?
  • Är du skuldsatt? Anser du att denna skuld är en investering eller ett misstag?
  • Valde du i förväg att du skulle läsa denna hemsida, eller hände det bara?
  • Kan du säga mig vad du kommer göra imorgon? Nästa helg?
  • På en skala från 1-10, vad skulle du betygsätta din sammanlagda nivå av självdisciplin?
  • Vad skulle du ytterligare kunna uppnå om du kunde svara den sista frågan med en 9a eller 10a?

Precis som att det finns olika muskelgrupper att träna med olika övningar finns det olika områden av självdisciplin: disciplinerad sömn, disciplinerad diet, disciplinerade arbetsvanor, disciplinerad kommunikation, osv. Ibland krävs olika övningar för att bygga ”nischad disciplin” inom vardera område, men du lär dig dock nästan säkerligen med varje bemästrat område färdigheter som sträcker sig över fler nischar än den du specifikt jobbar med för tillfället.

Identifiera ett område där din disciplin är som svagast, fastställ var du står just nu, erkänn och acceptera din startpunkt, och designa ett träningsprogram åt dig själv för att förbättras inom detta område. Börja med några lätta övningar du vet att du kan göra, och förbättra dig gradvis mot större utmaningar.

Progressiv träning fungerar för självdisciplin precis på samma sätt som det gör för att bygga muskler. Till exempel, om du knappt kan ta dig ur sängen vid 10, är det troligt att du kommer lyckas gå upp 5 varje morgon? Antagligen inte. Men skulle du kunna bemästra förmågan att gå upp 9:45? Väldigt sannolikt. Och när du har gjort det, skulle du kunna göra framsteg till 9:30 eller 9:15? Självklart. Steve Pavlina berättar att när han konsekvent började gå upp vid 5 hade han redan gjort det flera gånger tidigare under ett par dagar i sträck, samt att hans normala uppvakningstid då var 6-6:30 – ”nästa steg var utmanande men uppnåeligt för mig, delvis eftersom jag redan var inom dess räckvidd.”

Utan acceptans får du antagligen okunskap eller förnekelse. Med okunskap vet du helt enkelt inte hur disciplinerad du är – du har förmodligen aldrig ens gett det en tanke. Du vet inte att du inte vet. Du har bara ett luddigt hum om vad du kan och inte kan göra. Du kommer nog uppleva några enkla framsteg och några dystra misslyckanden, men det farliga är att du är mer trolig att klandra sysslan eller dig själv istället för att bara erkänna att ”vikten” var för tung för dig och att du måste bli starkare.

När du är i ett tillstånd av förnekelse om din nivå av självdisciplin är du låst i en falsk syn på verkligheten. Du är antingen överdrivet pessimistisk eller optimistisk om dina förmågor. Och precis som lyftaren som inte är bekant med sin styrka kommer du inte bli särskilt mycket bättre eftersom det inte är särskilt troligt att du, av en slump, kommer pricka rätt träningszon. På den pessimistiska sidan kommer du bara lyfta lätta vikter och undvika de tunga sådana som du faktiskt kan lyfta och som skulle göra dig starkare. Och på den optimistiska sidan kommer du fortsätta försöka lyfta vikter som är för tunga för dig och misslyckas, och efteråt kanske du antingen ger dig själv skit för det eller bestämmer dig för att försöka hårdare – två vanliga alternativ varav noll som gör dig starkare.

Steve berättar att han personligen har gagnats enormt av att fokusera på självdisciplin. När han var 20 år gammal, bodde Steve i en liten etta, sov mellan 4 på natten och 13 på dagen, hade en diet som bestod av skräpmat och snabbmat, och tränade inte förutom enstaka promenader. ”Att hämta posten verkade vara en betydelsefull nog prestation varje dag, och dagens höjdpunkt var att umgås med mina kompisar.” skriver Steve, ”Jag hade inget hum om att jag kunde kontrollera den väg jag vandrade på i livet. Jag väntade på saker att hända så att jag kunde reagera på dem.”

Han möttes tillslut av verkligheten – det inte fungerade särskilt bra att bara vänta på livet. Steve insåg att om han skulle ta sig någonstans var han tvungen att göra någonting åt det. Och detta innebar inledningsvis att ge sig på många svåra utmaningar, vilka han övervann och växte mycket starkare av inom en kort tidsperiod. Utan att behöva gå in på detalj är Steve idag en av USAs främsta profiler inom personlig utveckling – och, som han skriver, ”inget av detta bara hände. Det var avsiktligt. Och det hände verkligen inte plötsligt. Det tog flera år av hårt arbete.” Han berättar att det än idag fortfarande är hårt arbete, men att den styrka han har ackumulerat över åren har möjliggjort utmaningar som förut var omöjliga – utmaningar som än idag skulle vart omöjliga om det inte vore för hans ansträngningar som 20-åring.

JA, du ska bli imponerad! Inte av Steve, men av DIG SJÄLV. Du ska vara imponerad av vad du kan uppnå de kommande 5-10 åren om du progressivt bygger din självdisciplin. Klyscha eller inte: det kommer inte vara lätt, men det kommer vara värt det. Det första steget är att öppet acceptera var du är nu, oavsett om det känns bra eller inte. Kapitulera inför vad du har att arbeta med – det kanske inte är rättvist, men det är som det är. Och du kommer inte bli starkare förrän du accepterar var du är, precis just nu.

Detta inlägg är del två av en sex-delad serie om självdisciplin: del 1 | del 2 | del 3 | del 4 | del 5 | del 6 


P.S. Jag tror att du är en livsnjutare. I alla fall, att du ämnar att vara mer av en livsnjutare. Det är därför du läser denna hemsida, och det är därför jag skriver på den. Men varken du eller jag är alltid här, inne på denna sida. Oftare är vi inne på våra sociala medier. På Personlig Utveckling Nus Facebooksida lägger jag upp både dessa blogginlägg (med en härlig bild), samt mer lättuggat innehåll som gör att du förblir inspirerad och informerad i din strävan efter mer livsnjutning – allt i bekvämligheten av ditt nyhetsflöde. Gilla gärna sidan för att ta del av dem (och, om du vill, hålla en dialog med mig, vilket jag skulle tycka vore jättekul). Förstås kan du avgilla när du vill. Hoppas vi ses där. ☀️