Kommande vecka kommer handla om självdisciplin! Närmare bestämt: Steve Pavlinas fem pelare av självdisciplin.

 

De fem pelarna av självdisciplin

De fem pelarna av självdisciplin är: Acceptans, Viljestyrka, Hårt arbete, Flit, och Persistens. Varje dag serien fortlöper kommer en av pelarna utforskas, och så kommer du få veta varför just den är viktig och hur du utvecklar den. Men först och främst, en överblick.

 

Vad är självdisciplin?

Självdisciplin är förmågan att få dig själv att handla oavsett ditt emotionella tillstånd.

Föreställ dig vad du skulle kunna åstadkomma om du bara kunde få dig själv att verkställa dina bästa avsikter, oavsett vad. Se dig själv säga till din kropp, ”Du är överviktig. Gå ned 10 kg.” Utan självdisciplin kommer den avsikten inte manifestera. Men med tillräckligt med självdisciplin är biffen kirrad. Höjdpunkten av självdisciplin – det vill säga när den är som ”mest” utvecklad – är när det mer eller mindre är garanterat att du kommer verkställa något när du väl har fattat ett medvetet beslut.

Självdisciplin är ett av många verktyg för personlig utveckling som finns tillgängliga för dig. Självklart är det inte ett universalmedel. Icke desto mindre, problemen som självdisciplin kan lösa är viktiga, och medan det finns andra sätt att lösa dessa problem strimlar självdisciplin dem obarmhärtigt. Självdisciplin kan ge dig kraft att övervinna vilket beroende som helst eller gå ned vilken mängd vikt som helst. Det kan utplåna prokrastination, oordning och okunskap. Vad gäller antal problem något kan lösa är självdisciplin helt enkelt oöverträffat. Vidare, det blir en kraftfull lagkamrat när den är kombinerad med andra verktyg som passion, målsättning, och planering.

 

Att bygga självdisciplin

Se på självdisciplin som att det är en muskel. Ju mer du tränar den, desto större blir du. Ju mindre du tränar den, desto svagare blir du.

Precis som att alla har olika styrkor på sina muskler har vi alla olika nivåer av självdisciplin. Alla har lite – om du kan hålla andan i ett par sekunder har du lite självdisciplin. Men alla har inte utvecklat sin disciplin till samma utsträckning.

Precis som att det tar muskler att bygga muskler, tar det självdisciplin att bygga självdisciplin.

Sättet att bygga självdisciplin på är likt metoden av progressiv styrketräning som vi använder för att bygga muskler. Du lyfter då tyngder som är nära din maxgräns. Notera att när du styrketränar, lyfter du vikter som är inom din förmåga att lyfta. Du pushar dina muskler tills de inte klarar mer, och vilar sedan.

På samma femma är den grundläggande metoden för att bygga självdisciplin att ge sig på utmaningar som du framgångsrikt kan uppnå men som är nära din gräns. Detta innebär inte att du varje dag försöker något och misslyckas med det, inte heller innebär det att du stannar tryggt inom din komfortzon. Du kommer enbart få lite styrka på att försöka rubba en vikt som är för tung för dig; och du kommer inte heller få någon väsentlig styrka på att lyfta vikter som är för lätta för dig. Du måste starta med vikter – utmaningar – som är inom din befintliga förmåga att lyfta men som är nära din gräns.

Progressiv träning innebär att när du har lyckats, ökar du utmaningen. Om du fortsätter träna med samma vikter kommer du inte bli starkare. Liknande, om du inte lyckas utmana dig själv i livet kommer du inte få mer självdisciplin.

Precis som att de flesta har väldigt svaga muskler jämfört med hur starka de skulle kunna bli med träning, är de flesta väldigt svaga i sin nivå av självdisciplin.

Det är ett misstag att försöka pusha sig själv för hårt när man försöker bygga mer självdisciplin. Om du försöker transformera hela ditt liv över en natt genom att sätta ett dussintal nya mål och förvänta dig att kontinuerligt följa upp dem redan den kommande dagen, är du nästan garanterad att misslyckas. Detta är som att en person går till gymmet för första gången och packar på 150 kg på bänkpressen. Det blir sällan bra.

Om du bara kan lyfta 5 kg, kan du bara lyfta 5 kg. Det finns ingen skam i att börja där du är. Jag minns när jag själv började träna och knappt kunde bänkpressa med bara skivstången som vikt. Men jag gav inte upp för det, och ökade kilo efter kilo tills jag efter många månaders arbete kunde pressa min egen kroppsvikt flera gånger.

På samma femma kan du, om du just nu är väldigt odisciplinerad, fortfarande använda den lilla disciplin du har för att bygga mer. Ju mer disciplinerad du blir, desto lättare blir livet. Utmaningar som en gång var omöjliga för dig kommer så småningom verka som barnlekar. När du blir starkare, kommer samma vikter verka lättare och lättare.

Jämför dig inte med andra människor. Det kommer inte hjälpa. Du kommer endast se vad du förväntas finna. (Se Confirmation bias om du är intresserad av vidare förståelse om detta.) Om du tror att du är svag kommer alla andra verka starkare. Om du tror att du är stark kommer alla andra verka svagare. Det finns ingen poäng med att göra detta. Se bara på var du är nu, och sikta på att bli bättre när du går framåt.

Låt oss använda ett exempel.

Ponera att du vill utveckla förmågan att utföra 8 timmars bra arbete varje dag. Du känner att det skulle göra en rejäl skillnad i din karriär. Det finns faktiskt en studie som säger att den genomsnittliga kontorsarbetaren spenderar 37% av sin tid på inaktiv socialisering, inte för att nämna de andra oviktiga sysslorna vi ofta gör som gnager bort ytterligare en del av arbetstiden. Så det finns massor av rum för förbättring.

Kanske ger du dig på att jobba en bra 8-timmarsdag utan att ge vika åt distraktioner och lyckas. Men din ”muskel” är bara stark nog för att kunna göra det under en dag – dagen därpå misslyckas du totalt. Det är okej. Du gjorde en rep à 8 timmar. Två är för mycket för dig, så skär ned lite. Vilken längd skulle tillåta dig att framgångsrikt göra 5 reps (i.e. en hel vecka)? Skulle du kunna jobba koncentrerat en timme om dagen, fem dagar i rad? Om du inte kan göra det, skär ned till 30 minuter – eller vad du än kan göra. Om du lyckas (eller om du känner att det skulle vara för lätt), öka då utmaningen (i.e. ”vikten”).

När du har klarat av att genomföra en vecka på en särskild nivå, öka nivån lite nästa vecka. Och fortsätt med denna progressiva styrketräning tills du har nått ditt mål.

Fastän sådana här liknelser aldrig är perfekta kan denna vara riktigt hjälpsam. Genom att öka vikten bara lite varje vecka, kan du stanna inom dina kapaciteter och bli starkare med tiden. Men när du styrketränar betyder det faktiska jobbet ingeting. Det finns ingen inneboende fördel i att lyfta en järnbit upp och ned flera gånger – fördelen kommer från muskeltillväxten och ändringarna i ditt nervsystem. Däremot, när du bygger självdisciplin gagnas du samtidigt av jobbet du gör längs vägen – så det är ju på ett sätt till och med bättre än styrketräning. Det är grymt när din träning producerar något värdefullt OCH gör dig starkare.

Detta inlägg är del ett av en sex-delad serie om självdisciplin: del 1 | del 2 | del 3 | del 4 | del 5 | del 6 

Källa: Steve Pavlina