Ett enkelt tips för att hålla dig på rätt kurs mot dina mål är att skriva ner dina veckomål på en whiteboard – eller på ett uppsatt papper – i ditt kontor. Notera dock att detta inte är en att-göra-lista. Det är en lista med de viktigaste sakerna du förväntas ha slutfört vid slutet av veckan.

På den vänstra sidan skriver du dina primära mål för veckan (försök hålla dem till 3 eller färre) och på den högra sidan listar du dina sekundära mål. Konstruera dina primära mål på så vis att det är bättre att bara uppnå ett av dem än att uppnå alla de sekundära målen kombinerat.

När du än har uppnått ett av dina veckoliga mål, dra bara ett streck över det. Sudda inget. Vid veckans slut kommer din whiteboard visa hur bra du har presterat under veckan. Du kommer se vilka mål du har och inte har uppnått, och så kan du sedan ta en funderare på hur du kan förbättra dig veckan därpå. Kanske försökte du göra för mycket. Kanske gav du vika för lite för många distraktioner. Kanske du uppnådde majoriteten av dina sekundära mål men inga av dina primära (varpå det kanske är dags att fundera om du fokuserar på att göra saker rätt eller att göra rätt saker). Eller så kanske du uppnådde alla dina mål och tror att du kan pusha dig själv lite ytterligare nästa vecka.

Steve Pavlina berättar att han har större delen av sina planeringsdokument och listor på sin dator, men att han tycker om att använda whiteboarden i sitt kontor för att sätta upp sina veckoliga mål. Ibland är det lätt att fastna i dagarnas alla handlingar och inte se skogen för alla träd, och när du ser över dina långsiktiga mål känns de stundtals så väldigt långt bort. En konkret, nära till hands uppsättning av dina mål hjälper dig inte bara med att länka nutiden till framtiden, men det påminner dig även om vad du vill ha uppnått inför helgen. Åter igen, dessa är mål – utfall – inte bara sysslor.

Till exempel, en vecka innebar Steves topp två primära mål att han skulle hålla sig till ett nytt träningsprogram. Det första målet var att utföra programmet på morgonen varje dag i veckan, det andra var att utföra samma program fast på kvällarna. ”Jag vet att de flesta inte skulle ha ett nytt träningsprogram som deras primära mål,” skriver Steve, ”men baserat på mina mål i år, är det den viktigaste saken för mig just nu.” Med andra ord, dina primära och sekundära mål måste vara baserade på det som är viktigast för dig, oavsett om de berör ditt arbete eller personliga liv.

Istället för att använda en whiteboard skulle du kunna sätta upp dina veckoliga mål på andra sätt. Det är dock svårt att argumentera med en whiteboards enkelhet, och det ligger något otroligt tillfredsställande i att dra ett streck över de mål som har uppnåtts – mycket mer tillfredställande än att sudda ut dem. Det kanske är för att du bara ser det du har kvar att göra om du väljer att sudda ut de mål som är slutförda. Men när du ser att några av dem är överstrukna, kan du fortfarande läsa dem och tänka ”Hey, den där rackaren har jag ju uppnått!” Så det finns kanske en gömd självkänslaboost i att förstärka meddelandet av att du får saker och ting gjorda. Steve formulerade det väldigt bra: ”Vid slutet av veckan vill jag inte bara se en lista med de saker jag inte lyckades göra. Jag tycker också om att se vad jag faktiskt fick gjort.”

Källa: Steve Pavlina