Du känner nog till idén om att sätta prioriteringar. Du ser över din lista på mål, projekt, eller sysslor och sorterar dem efter ”mest viktigast” till ”minst viktigast.” Sedan fokuserar du på de viktigaste punkterna innan du ger dig på de mindre viktiga. Inget revolutionärt.

Men låt oss säga att en ny prioritet dyker upp i ditt liv, och att det är en som kräver en rejäl tidsinvestering. Kanske vill du börja på ett träningsprogram, och vill ge ett par timmar i veckan åt det. Dock känner du inte att du har någon fritid där du lätt bara kan lägga in dina träningspass.

Så, det enda sättet du kan lägga in något nytt i ditt liv är att ta bort något gammalt. Du fyller redan varje 24-timmarsdag med 24 timmars handlande, oavsett om det är för sömn, jobb, vila, eller slöhet. Du kan inte bara trycka in en extra timme och skapa en 25-timmarsdag.

Ett problem uppstår när du försöker trycka in dessa 25 timmar in i din tidsram på 24 timmar. Den timmen kommer sno tid av något annat. Ofta väljer inte människor var denna timmen faktiskt kommer ifrån. De kanske bestämmer att den ska utföras vid en särskild tid, men de kommer inte medvetet skänka en tanke åt vad som blir omplacerat från den tidsluckan. Detta kan resultera i att man börjar känna sig stressad eller överväldigad utan en uppenbar anledning, något som ofta leder till prokrastination. Kanske var de omplacerade aktiviteterna viktigare än du trodde.

Idén bakom att sätta prosterioriteringar är att du medvetet och avsiktligt väljer vad du ska ta bort när du än börjar göra något nytt. Så om du vill lägga till 30 minuters motion varje dag, var kommer dessa 30 minuter komma ifrån? Kommer det stjälas från din sömntid, familjetid, slapptid, nöjestid, betänke- och reflektionstid, etc.?

I en perfekt värld vill du ta bort en prosterioritering när du än lägger till en prioritet i ditt liv. Precis som att du gör en lista på vad som är viktigast för dig i livet, kan du också göra en lista på vad som är minst viktigt för dig. Notera vad du gör varje dag som bara inte är särskilt viktigt. Var kan du stjäla tid av oviktiga aktiviteter som du sedan kan lägga på viktigare sådana? Kan du ta bort lite TV-tid för att lägga till lite extra läsning? Kan du ta bort lite överflödig webbsurfing för att lägga till lite tid åt tänkande?

Ibland kan det vara knepigt att sätta prosterioriteringar. När du har uppnått ett balanserat liv och vill börja på ett nytt projekt kan du finna att det är svårt att stjäla tid av andra aktiviteter – allt kanske verkar viktigt. Ett exempel skulle vara om du bestämde dig för att börja skriva på en bok. Det är ett stort projekt som du – om du är dedikerad – kanske investerar cirka 40 timmar veckoligen i för att skriva. Det är 40 timmar du måste omplacera varje vecka för att kunna slutföra detta projekt – en enorm mängd tid. I början kanske du naivt försöker klämma in dessa timmar in i ditt nuvarande schema utan att medvetet bestämma vilka 40 timmar du måste ta bort. Det säger sig självt att detta inte är särskilt hållbart i längden.

Steve Pavlina skriver på sin blogg (i inlägget som är ursprunget till detta inlägg) att han stötte på detta problem när han märkte att han medvetet behövde välja bort ett tiotal timmar när han skrev sin bok, vilket ledde till att han var tvungen att göra ett par uppoffringar – ”en del kom från sömn, en del från familjetid, men mest kom från andra arbetssysslor. Jag var tvungen att börja tacka nej till massor av affärsmöjligheter som jag vanligtvis hade tagit.”

Det kan kräva lite reflektion för att veta vad som är viktigt för dig och vad som inte är det. Till exempel, ponera att du just nu jobbar på ett heltidsjobb och bestämmer dig för att starta eget. Många försöker göra detta genom att starta sitt företag på sin fritid medan de behåller sitt heltidsjobb. Och detta funkar verkligen för vissa personer. Sann fritid tid existerar dock inte eftersom du alltid gör något, så vad är det som blir omplacerat? Ofta är det familjetid, ledighet eller motionstid. Så om du jobbar på ditt nya företag en extra 2 timmar om dagen har du inte bara ökat din totala arbetstid med 2 timmar, men du har också minskat din återhämtningstid med 2 timmar. Och detta rubbar ofta livet ur balans och kan leda till fysiskt och emotionellt överväldigande. Jag tror att många är rätt så bekanta med denna situation.

Ett alternativ till att hantera denna situation är att stjäla den extra tiden för ditt nya företag från din befintliga jobbtid. Beroende på vilka möjligheter du har tillgängliga kanske du har förmågan att skära ned på din arbetstid, byta till ett deltidsjobb, säga upp dig helt och jobba heltid på ditt nya företag, använda outnyttjade semester- och sjukdagar för att få en ledig dag i veckan, stjäla små tidsblock under din vanliga arbetsdag för ditt nya företag, etc. Uppenbarligen kommer vissa av dessa alternativ påverka din inkomst, men för många är det ett bättre val än att omplacera för mycket av din lediga tid.

Summa summarum: När du bestämmer dig för att börja göra något, glöm inte att skänka en medveten tanke åt faktumet att någon annan aktivitet då måste gå åt sidan. Frågan är vilken – och svaret på den frågan är, när du medvetet ställer den, helt upp till dig.

Källa: Steve Pavlina