Eftersom det kan låta som en rejäl utmaning att styra sina tankar till att känna sig på ett särskilt sätt, kan det vara lämpligt att dyka djupare ner i ämnet.

Först och främst, inse att det finns många människor och företag med ett starkt rotat intresse i att betinga dig för att upprätthålla den (falska) övertygelsen att du behöver någon sorts extern bekräftelse för att känna dig på ett särskilt sätt. Annonsörer spenderar miljardtals kronor varje år för att övertyga dig att du behöver dricka deras läsk, äta deras mat, ha på dig deras kläder, köra deras bilar, och handla på deras affärer för att känna dig glad, cool, välklädd, populär, självsäker, framgångsrik, etc. Vem tjänar mest på att du antar föreställningen om att du behöver klä dig ett särskilt sätt för att känna dig välklädd, eller köra en särskild bil för att känna dig cool?

När du förstår att du har förmågan att medvetet styra dina tankar för att skapa vilken känsla du vill, när du vill, kommer du inte omedvetet ge vika åt sådana påtryckningar. Men du kommer vara mycket mer fri, eftersom du kommer få kraften av att ha medveten kontroll över dina egna emotionella tillstånd. Detta är en färdighet som kräver övning, men den är icke desto mindre lärbar. Till exempel, de som har övat in detta kan på bara ett par minuter få sig själva att känna vilken känsla de vill, och ännu snabbare än så om de redan har förankrat det tillståndet. Exempelvis kan erfarna skådespelare göra det. Om en skådespelare kan skratta så magen svider, gråta så att tårarna rinner eller skrika så stämbanden svider åt något som helt och hållet är fake, så kan du säkerligen också lära dig att bli 100% självsäker på kommando (och verkligen uppleva den genuina känslan).

Annonsörer använder sig av förankring på dig hela tiden (i.e. metoden av att koppla en utlösare till ett beteende, tänk Pavlos hundar som utlöste saliv (beteende) när han ringde i klockan (utlösare)) . Detta är anledningen till att Pepsi valde att betala Michael Jackson 150 000 000 kr för att vara med i en 30-sekundersreklam. De vill betinga dig att länka de känslor du får när du hör en särskild låt till deras produkt. Detta emotionella betingande funkar mycket bättre än att logiskt försöka argumentera för varför du borde konsumera sockervatten och kemikalier. Och det fungerar verkligen – de tjänar miljarder på det.

Problemet är inte att externa händelser har kontroll över dina känslor. Problemet är att du tror att de har det. Att överge denna övertygelse och inse att du har den inhemska förmågan att kontrollera hur du känner dig vid ett givet tillfälle, oavsett dina omständigheter, är det första steget till emotionell behärskning. Händelser är neutrala. Vad som får dig att känna dig ett särskilt sätt är hur du tolkar en händelse, vad du tänker om den. Samma händelse (till och med en som är så allvarlig som en död av någon närstående) kommer tolkas olika av olika människor. Du har blivit lärd att representera särskilda händelser för dig själv som tragiska, medan andra människor på denna planet lärdes att fira samma händelser. Händelsen i sig har ingen mening förutom den mening du tilldelar den, och handlingen av att tilldela denna mening (oavsett om den utförs medvetet eller omedvetet) är vad som får dig att känna dig på ett särskilt sätt.

När du har förstått detta kan du börja ta medveten kontroll över tilldelningarna i fråga. När du drabbas av en dödlig sjukdom tolkar vissa det som hemskt och sjunker ned i en djup depression. Andra tolkar det som en utmaning och finner sätt att övervinna sjukdomen. Och andra ser det som ett wake up call för att omvärdera sina prioriteringar och göra det bästa av den tid de har kvar, och utvecklar djupare band med människorna runt omkring sig och lever mer givande. För vissa är det ett avslut, medan det för andra är en nystart.

Men detta behöver inte vara en omedveten reaktion – det kan vara ett medvetet val. När något än händer som du normalt skulle säga ”gör dig deprimerad,” kan du välja att hitta och tilldela en alternativ tolkning som får dig att känna dig kraftfull istället för kraftlös. Istället för ett misslyckande kan du se det som en lärande upplevelse. Istället för en förlust kan du fokusera på att fördjupa din tacksamhet för det du just nu har. Istället för nobbning kan du se en ny möjlighet att hitta den perfekta passformen. Bara för att TVn lär dig att må på ett särskilt sätt i respons till en särskild händelse betyder inte att du blint måste acceptera den tolkningen, i synnerhet inte med tanke på att TV-industrin gynnas av att du känner dig nedstämd och därmed försöker anpassa dig externt för att försöka förändra ditt interna emotionella tillstånd.

Mellan stimuli och respons finner vi möjligheten att göra ett medvetet val. Du kan bli avskedad från ditt jobb och göra det till en vinst istället för ett nederlag (Lee Lacoca gjorde det). Du kan gå i konkurs och bli pank och gå vidare till en även större rikedom (Donald Trump gjorde det). Du kan bli skadad till deformation och omvandla det till en fördel för att inspirera andra (W. Mitchell gjorde det). Du kan bli dumpad av din flickvän, känna dig självmordsbenägen, och fortfarande komma tillbaka (Billy Joel gjorde det). Och, å andra sidan, du kan njuta av en fantastisk extern framgång och fortfarande misshandla dig själv till döds (otaliga människor har gjort detta).

För alla till synes ”negativa” externa händelser kan du hitta någon som har omvandlat det till en erfarenhet som gav dem ytterligare kraft; för alla ”positiva” händelser kan du hitta någon som tolkade det på ett sådant sätt som förstörde dem. Undvik fällan av att låta händelser omedvetet kontrollera dig, och använd kraften av ditt medvetande för att bestämma dina egna tolkningar av händelser, tolkningar som resulterar i den största nyttan för alla.

När du når punkten att du är självständig från externa händelser är du fri på riktigt. Detta är tillståndet av att vara oberoende av det externa, vetandes att du kan utöva direkt medveten kontroll över dina tankar istället för att behöva någonting som gör det åt dig.

Oavsett vad som händer dig kan du fortfarande välja att känna frid inombords.

Källa: Steve Pavlina


P.S. Som en kul addition till detta inlägg har Frank Yang en bra video om hur vi kan bry oss mindre om vad andra tycker. Frank presenterar idén att vi inte nödvändigtvis gör detta genom att försöka släcka vårt begär för andras bekräftelse, men genom att istället skifta begäret i sig – exempelvis till att du vill att någon ska tycka att du inte bryr dig, eller att du vill nobbas för att förbli ödmjuk. Han menar att vi alltid bryr oss, men att vi har kraften att styra vad vi bryr oss om. Här är videon!