Hur handskas du med besvärliga, irrationella eller kränkande personer, i synnerhet de i auktoritära positioner som har någon grad av extern kontroll över ditt liv?

Du kommer nog aldrig stöta på en helt rationell människa. Vår förmåga att lagra och bearbeta information är på tok för bristfällig för det. Men våra känslor är en genväg. I boken Emotional Intelligence beskriver Daniel Goleman människor diagnoserade med ”alexathemia,” tillståndet där de diagnoserade antingen inte känner känslor eller är ur kontakt med sina känslor. Du skulle kunna tro att sådana personer skulle vara hyperrationella, men det är de inte. De kan inte ens fungera i samhället. De har inget emotionellt sammanhang för att fastställa vad som är viktigt för dem, så att tjäna en krona är lika viktigt som att tjäna en miljon kronor. De spenderar timmar på sysslor som andra skulle klassa som trivialiteter, som exempelvis att bestämma vilken tid man ska boka in tandläkaren på. Våra känslor är en logisk genväg – vi ”känner” känslan som avgör vad som är relevant och irrelevant. (En reflektion som, om du frågar mig, är väldigt befriande.)

Vidare till att handskas med besvärliga eller kränkande människor…

En viktig sak att förstå är att du inte kan bli isolerad från dessa människor. De finns överallt! Även om du, till exempel, är självanställd och inte har en chef så kanske du fortfarande kommer behöva handskas med en besvärlig/kränkande människa i form av en affärspartner eller hyresvärd. För att inte låta deras humör och attityd påverka dig, försök hantera dem på dessa två nivåer:

1) Det finns en historia om Buddha där en verbalt kränkande man kom för att träffa honom – och började slunga förolämpningar. Men Buddha satt bara där lugnt. Till slut frågade mannen Buddha varför han inte svarade på förolämpningarna och kränkandet. Buddha svarade, ”Om någon erbjuder dig en gåva, och du avstår från att acceptera den, vem tillhör gåvan?” Om någon är besvärlig, kränkande, etc., kan du mentalt avstå från att acceptera ”gåvan.” Låt personen behålla sin ilska och galenskap, och låt det inte påverka dig. Detta tar övning, men det finns många mentala inbillningstekniker som kan hjälpa.

Som exempel skriver Steve Pavlina att han brukar visualisera ilskan som en röd energi som studsar av eller åker igenom honom och därefter helt enkelt återvänder till sin källa (personen). Detta, säger Steve, är ett meddelande till sitt omedvetna sinne att se att ilskan helt och hållet tillhör den andra personen. Så detta tar hand om den andra personens påverkan på Steves emotionella tillstånd. Och han säger att det funkar väldigt bra, något jag personligen håller med om. ”Jag tappar aldrig mitt lugn såvida jag inte avsiktligen gör det för någon anledning. Ibland är det bättre att besvara en arg person med lite eget skrikande för att sedan långsamt dra ned hen på jorden igen. Jag erkänner också mentalt att det förmodligen är en brist på kärlek och lycka i deras liv som får dem att bete sig som de gör.”

2) Nu när du har hanterat dina känslor måste du fortfarande handskas med ”det praktiska” av denna person och hens effekt på ditt liv. Ibland räcker det att bara handskas med dina känslor, men andra gånger räcker det inte – du behöver då handla för att ta itu med situationen. Steve skriver att han använder sin logik och intelligens för att bestämma sig för vad han ska göra, detta beroende på hur situationen ser ut. ”Det är som att spela ett parti schack: om jag gör detta, hur kommer denna person då reagera?” förklarar han. Till och med när det gäller irrationella och sårande personer är människors beteenden ofta förutsägbart till någon mån, i synnerhet om du känner dem lite. Mänskligt beteende är målmedvetet, men det kan ändå vara svårt att klura ut den andra personens avsikter, mål, med ett särskilt beteende. Använd det du vet för att förutspå deras möjliga svar på diverse handlingar du kan ta. Din information kanske är bristfällig, men gör det bästa du kan. Se det som en övning i riskhantering. Här är några möjliga handlingar:

  • Ta bort personen från ditt liv. Detta är lite extremt, men ibland är det den bästa lösningen. Om din hyresvärd är riktigt illa, överväg att flytta. Om din chef eller dina medarbetare är hemska, lämna. Om du står för något och en av dina vänner är i konflikt med det, såsom att du jobbar inom hälsobranschen och hen inom tobaksbranschen, kanske du inte kan eller vill ha en sådan influens i ditt liv.
  • Konfrontera personen om hens beteende direkt. Höj dina standards för vad du är villig att acceptera i ditt liv, och verkställ dem. Fördelen med denna metod är att du slutar spela spel och får reda på exakt var du står i relation till den andra personen. Detta är en bra idé om du har en besvärlig chef eller kollega – lägg allt på bordet med den personen, förklara varför vissa saker inte längre är tolerabla, och säg i detalj vad du vill se ska ske istället. Nu kanske den andra personen avslår dina ”krav,” men då vet du i alla fall var du står och kan fatta smarta beslut utifrån det. Rita en linje och gör det tydligt för den andra personen att linjen står där den står. Om hen överskrider nu den vet du att kränkandet är avsiktligt.
  • Använd beteendebetingande på den andra personen. Det fanns faktiskt ett jobbteam som gjorde detta med sin verbalt kränkande chef. De betingade sin chef att vara stöttande och uppmuntrande. Att gå till chefen och konfrontera honom fungerade bara inte, så de gick ihop och skapade en strategi för att betinga hans beteende. De slutade belöna hans negativa beteende och började belöna hans positiva beteende. När han än var kränkande blev han, av sina anställda, antingen ignorerad eller tillsagd: ”Har du för avsikt att manipulera mig genom verbalt kränkande?” De poängterade ständigt chefen om när han var kränkande. Men när han än var det minsta uppmuntrande, som när han till exempel sade ”bra jobbat” eller ”tack,” tackade de honom för hans vänlighet och uppmuntran. Inom ett par veckor hade denna chef helt och hållet vänt. (Om du vill fördjupa dig i beteendebetingning och förmågan att mjukt ändra på en annan person så har hemsidan ett inlägg om det som tipsar om tekniker för det. Men detta förutsätter att du redan har tillräckligt med inflytande på personen.)
  • Släpp det. Ibland är detta det bästa alternativet om någon skadar dig på något sätt. Släpp det bara och gå vidare.

Det finns ett djupare problem här också… Är de anledningar till att du tillåter denna besvärliga person att vara kvar i ditt liv giltiga? Till exempel, om du prioriterar pengar högre än livskvalitet, hur kan du då klaga när du får den förstnämnda men offrar den sistnämnda?

Det är dessvärre vanligt att vi inte prioriterar vår livskvalitet högt nog – vi är inlärda vi bara borde bita ihop och tolerera att vi har en jobbig chef (för att sedan dö av en stressorsakad hjärtattack eller stroke). Steve berättar att han inte tyckte om sin chef särskilt mycket under de månaderna han var anställd; han skriver att chefen ”betedde sig som en idiot och inte verkade särskilt smart heller.” Det slog Steve att om han var anställd livet ut, var chanserna goda för att han skulle ha flera liknande chefer och att det inte alltid skulle vara nära till hands att säga upp sig. Så han bestämde sig helt enkelt för att inte vara anställd.

Steve började istället som spelutgivare inom detaljhandeln, och möttes även där av oärlighet och inkompetens. Han säger att det var så förekommande att han kände att det skulle vara svårt att driva ett sådant företag utan att behöva handskas med sådana personer. Vad gjorde han då? Han bestämde sig för att inte jobba med de personerna heller. När Steve därefter gjorde det medvetna valet att byta till att självständigt utveckla spel, älskade han de människor han arbetade jämsides med och tyckte verkligen om yrket i sig, så han höll sig till det i åratal. Steve valde att inte ha sin karriär kretsandes runt att jobba med besvärliga människor; han valde att höja sina standards.

Det verkar som att olika typer av karriärer attraherar olika typer av människor, och vissa industrier verkar attrahera fler svin än andra. Du behöver inte arbeta på ett slakthus (vilka, som lite kuriosa, enligt uppgifter har den högsta personalomsättning av alla typer av jobb), men du behöver inte heller arbeta i isolering. Du kanske tror att det är ett ”måste” att behöva handskas med en besvärlig chef, men det är det inte. Du kan inte kontrollera allt, men i de flesta fallen har du tillräckligt med kontroll över ditt liv för att i alla fall inte behöva handskas med sådana personer. Bara för att alla runt omkring dig tolererar en kränkande chef betyder det inte att du måste det.

Källa: Steve Pavlina