Personlig Utveckling Nu

Personlig utveckling för ett älskvärt liv

Du är självanställd

Brian Tracy säger i ett av hans ljudprogram att alla är självanställda i grunden. Även om du är anställd borde du se dig själv som VD på ditt eget personliga tjänsteföretag. Kalla det Ditt Namn, AB.

Detta tankesätt är logiskt. Även om du till synes jobbar för någon annan, jobbar du fortfarande huvudsakligen för dig själv. Du har ditt eget företag med en anställd – du – och företagets verksamhet är att sälja din anställds arbetskraft för en förtjänst.

Steve Pavlina skriver att han ibland anklagas för att skriva för mycket från det entreprenöriella perspektivet när han täcker karriärutveckling, till synes ovetandes om faktumet att majoriteten av alla faktiskt är anställda. ”Jag främjar avsiktligen detta perspektiv eftersom jag vet att du inte kan vara något annat än självanställd, oavsett ditt sätt att generera inkomst på. Jag pushar dig att starta eget.” berättar Steve.

Det viktigaste är att du inte ska begå misstaget att ge över ditt ansvar för resultaten av din personliga karriär till någon annan.

Den enda sanna chefen av ditt arbete är du. Någon extern chef är bara en kund hos ditt personliga tjänsteföretag. Du kanske gör en hel del affärer med denna enstaka kund, men du kan alltid avskeda en kund som du inte tycker om. Att säga ”Jag säger upp mig” till din chef är i grunden samma sak som att säga ”Jag beklagar, men tydligen kan inte vårt företag hjälpa dig. Kanske jag kan rekommendera en konkurrent som är bättre lämpad att möta dina behov.” till en kund.

Vad händer om du istället ger vika åt illusionen att du inte är självanställd och att du ger över kontrollen av din karriär till din arbetsgivare eller chef? Massa personer försöker göra detta, men om vi ser på det från det entreprenöriella perspektivet låter det inte som en särskilt förnuftig metod.

Föreställ dig ett företag som till sin största kund säger, ”Vi kommer släppa alla våra andra kunder och bara tjänstgöra dig. Säg bara vad du vill ha gjort, och så gör vi det. Betala oss vad du än tycker är ett bra pris. Investera i vår tillväxt hur du än vill. Berätta för oss när vi får gå på semester. Du bestämmer; vi lyder.” Fastän det inte skulle vara omöjligt att driva ett företag på detta sätt, skulle det utan tvekan vara väldigt riskabelt och instabilt i jämförelse med alternativen. Trots det är det på detta sätt många väljer att driva sitt personliga tjänsteföretag. En investerare skulle nog tänka till innan hon investerade i ett sådant företag – och skulle vara mer benägen att investera i dess konkurrenter.

Vare sig du tycker om det eller inte, du är självanställd. Om du producerar något och blir betald för det, har du ett företag.

 

Bedömning av ditt personliga tjänsteföretag

Hur bra går det för ditt personliga tjänsteföretag? Får du mycket i gengäld för det du investerar? Ser du en härlig ökning i avkastningen?

Vilka investeringar gör du för att förbättra ditt företag? Investerar du i träning? Förbättring av moral? Uppgraderingar i produktiviteten?

Hur står sig ditt företag gentemot konkurrensen? Presterar liknande företag bättre än ditt? Kan du tillhandahålla en bättre tjänst för ett lägre pris? Eller passar du så bra in på det du gör att du inte behöver oroa dig för konkurrensen?

Tar du verkligen betalt tillräckligt för en kvalitativ produkt eller tjänst, eller mjölkar du dina kunder på pengar obefogat och hoppas på att de inte märker det?

Växer eller krymper din marknad? Ser din framtid ljus eller mörk ut?

Marknadsför du ditt företag bra? Hittar nya potentiella kunder dig, ivriga att göra affärer med dig? Får du massvis med hänvisningar åt ditt håll och njuter av viral marknadsföring? Eller befinner sig ditt företag i relativ obemärkthet?

Skulle du köpa eller investera i ditt eget företag om någon annan drev det? Givet dess nuvarande prestanda och förväntade framtida prestanda, skulle det vara ett klokt beslut att köpa ditt företag?

Tycker du om ditt företag? Tillåter det dig att utföra intressant arbete, göra ett betydelsefullt bidragande till andra, och njuta av en åtråvärd livsstil?

Din formella anställning spelar bara roll för den som sköter skatten. Du är självanställd. Du kan försöka ge över kontrollen av ditt företag till någon annan, men det är du och bara du som är fast med fullt ansvar för dess resultat.

Källa: Steve Pavlina

Hur man mediterar dagligen

”Vanan att meditera är en av de mest kraftfulla saker jag någonsin har lärt mig.”
– Leo Babauta

Otroligt nog är det också en av de lättaste vanorna att göra – du kan göra det var som helst, när som helst, och det kommer alltid ge dig omedelbara fördelar.

Hur många vanor kan du säga det om?

Fastän många ser på meditation som något du kanske gör med en lärare i ett zen-center, kan det vara så simpelt som att uppmärksamma din andning medan du sitter i din bil eller på tåget, eller medan du sitter på ett café eller i ditt kontor, eller medan du går eller står i duschen.

Endast en eller två minuter räcker om du inte har tid. När du förenklar vanan av att meditera finns det ingen ursäkt för att inte göra det.

 

Varför meditera?

Varför skapa en vana att meditera? Det finns otaliga anledningar, men här är några av Leos egna favoriter:

  • Det minskar stress och hjälper dig ta det lugnt
  • När du övar på mindfulness kan du använda dig av det i ditt vardagliga liv
  • Meditation har visat sig ha mentala fördelar, såsom att det förbättrar ens fokus, minne, akademiska prestation, glädje, självkontroll, med mera
  • En del forskning om meditation har visat att det även kan ha andra hälsofördelar, däribland förbättrad ämnesomsättning, hjärtfrekvens, andning, med mera

Faktum är att en del av fördelarna med meditation är svåra att definiera – du börjar till exempel förstå dig själv bättre, och får en självmedvetenhet du aldrig förut haft.

Enkelt uttryckt, att sitta i ett par minuter och meditera är en oas av lugn och ro som vi nuförtiden sällan finner i våra liv. Och det är, i sig, tillräckligt.

 

Hur man mediterar dagligen

Det finns massvis med sätt att meditera. Men vår avsikt är inte att hitta en ”perfekt” form av meditation – det är att forma den dagliga vanan av att meditera. Följaktligen kommer vår metod vara så enkel som möjligt.

1. Bestäm dig för 2 minuter per dag. Börja enkelt om du vill att vanan ska få fäste. Du kan göra det i 5 minuter om det känns bra för dig, men du åtar dig bara 2 minuter per dag.

2. Välj tid och utlösare. Inte en exakt tid på dagen men en generell tid, som på morgonen när du vaknar, eller under din lunchtimme. Utlösaren bör vara något du redan regelbundet gör, som när du dricker din första kopp kaffe, borstar tänderna, äter lunch, eller kommer hem från jobbet.

3. Hitta en tyst plats. Ibland är de tidiga morgnarna bäst, innan de andra i ditt hus är vakna och börjar röja. Annars kan du hitta en plats i en park, på stranden, eller i någon annan rogivande omgivning. Det spelar verkligen ingen roll var – så länge du kan sitta i ett par minuter utan att störas. Att ett par människor går förbi din bänk är okej.

4. Sitt bekvämt. Oroa dig inte så mycket över hur du sitter, vad du har på dig, vad du sitter på, etc. Leo skriver att han personligen tycker om att sitta på en kudde på golvet, med sin rygg lutandes mot en vägg, eftersom han är väldigt ovig. Andra som bekvämt kan sitta med benen i kors kanske väljer att göra det istället. Du kan också sitta på en stol eller soffa om det är för obekvämt att sitta på golvet. Zen-utövare använder ofta en zafu, en rund kudde som är fylld med kapock eller bovete. Du behöver dock inte köpa en om du inte redan har en; vilken kudde som helst funkar, och vissa kan sitta bekvämt bara på golvet.

5. Börja med bara 2 minuter. Detta är väldigt viktigt. De flesta tror att de kan meditera i 15-30 minuter, vilket de också kan. Men detta är inte ett test på hur stark du är på att fortsätta meditera – vi försöker forma en vana som håller i sig länge. Och för att göra det vill vi börja med bara 2 minuter. Du kommer tycka att det är mycket lättare att börja på detta vis, och att forma en vana med en liten simpel start som denna är en metod du är mycket mer trolig att lyckas med än om du skulle hoppa ned i poolens djupa ända direkt. Du kan utöka det till 5-7 minuter om du kan göra detta i 7 dagar i sträck, sedan 10 minuter om du har klarat av 14 dagar i sträck, sedan 15 minuter om du har klarat av 21 dagar i sträck, och 20 minuter om du har klarat av en hel månad i sträck.

6. Fokusera på din andning. När du andas in, följ ditt andetag in igenom dina näsborrar, sedan genom din hals, sedan in i dina lungor och ned i din mage. Sitt rakt, håll dina ögon öppna men håll blicken på marken med ett mjukt fokus. Om du vill stänga dina ögon är det okej. När du andas ut, följ ditt andetag tillbaka ut i världen. Om det hjälper, räkna… ett andetag in, två andetag ut, tre andetag in, fyra andetag ut… när du kommer till 10, börja om. Om du tappar räkning, börja om. Om du märker att dina tankar börja vandra (vilket de kommer), uppmärksamma bara att dina tankar vandrar, och för sedan lätt tillbaka den till din andning. Repetera denna process under de par minuter du mediterar. Du kommer, förmodligen, inledningsvis inte vara särskilt bra på det, men du kommer bli bättre med övning.

Det är allt. Det är ett väldigt enkelt utövande, men du vill göra det i två minuter, varje dag, och efter samma utlösare varje dag. Gör detta i en månad så kommer du ha en daglig vana att meditera.

 

Att utöka ditt utövande

Att sitta och uppmärksamma din andning är verkligen mindfulnessutövande. Det är ett sätt att träna dig själv att fokusera din uppmärksamhet. När du har övat lite sittandes vid en tyst plats, skulle du kunna utöka ditt mindfulnessutövande:

  • När du känner stress, ta en minut för att uppmärksamma din andning och föra tillbaka dina tankar till nuet
  • Prova att ta en promenad, och istället för att tänka på alla de saker du behöver göra senare, uppmärksamma din andning, känslorna i din kropp, de saker runt omkring dig
  • När du äter, ät bara, och fokusera din uppmärksamhet på maten, på dina känslor när du äter, på intrycken
  • Prova en medveten te-ritual, där du fokuserar din uppmärksamhet på dina rörelser när du förbereder teet, på teet när du luktar och smakar på det, på din andning när du går igenom ritualen
  • Diska och städa medvetet

Detta är, förstås, bara en början. Det finns många sätt att utöva mindfulness, inklusive med andra människor, medan du arbetar, och så vidare.

Källa: Leo Babauta