Modellering är ett oerhört kraftfullt koncept om du tar dig an den tid och möda som krävs (tid och möda du ändå lägger på annat – det gäller bara att skifta vart du lägger den). Steve Pavlina skriver som exempel att han använde denna metod och följaktligen mulitplicerade sin inkomst tiofaldigt efter sex månaders arbete på en produkt han sedan framgångsrikt lanserade – ”och sedan fortsatte jag därifrån och tjänade snart sjusiffriga belopp, alltid identifierandes andra som redan tjänade min målinkomst” säger han.

Som kortfattat nämnt i det tidigare inläggetett stort misstag människor brukar göra när de försöker öka sin framgång inom något område är att de frågar personer som inte får rätt resultat. Till exempel, låt oss säga att du nu tjänar 500 000 årligen, och att du vill fördubbla det beloppet. De flesta kommer söka råd hos sina vänner som tjänar 500 000-1 000 000 årligen. Och de kommer få en massa råd. Men de flesta av råden kommer vara värdelösa. Det är mycket bättre att prata i en kvart med någon som tjänar 1 500 000 kr än vad det är att spendera en hel dag sökandes råd av personer som inte än är i närheten av den nivån. Detta kan låta som en överdrift, men många svär vid att modellering är värdelöst om det inte sker på personer vars framgång är avsevärt mycket större än din egen. Steve säger själv att han hellre väljer att få svar svar på bara en eller två frågor av någon som är avsevärt mycket mer framgångsrik än honom själv i något område än att chatta en hel dag med människor som ungefär är på sin egen nivå.

Ett märkligt paradox är att råd från människor som är på din nivå ofta låter väldigt bra och förnuftiga. Men de är ofta dåliga råd på så vis att de kommer leda dig till en mycket svårare väg till framgång, och ofta kommer de inte ens funka över huvud taget. Å andra sidan kommer inte sällan råd från människor som är långt framför till en början låta dåliga eller hänsynslösa, men om du faktiskt applicerar dem med en gnutta tro fungerar de oftast fantastiskt bra.

Här är ett enkelt exempel:

När Steve Pavlina släppte ett spel i mitten av 1999 ville han öka dess försäljning snabbt. Så han bad om råd av ett flertal personer om hur han kunde göra detta. Människor som tjänade 10 000 kr eller mindre per månad (lika mycket som Steve själv då) från ”shareware” (hans industri) gav honom nästan alltid idéer på hur han kunde förbättra självaste spelet. Så de fokuserade på produkten och att göra mer programmeringsarbete. Men en person Steve frågade som tjänade ungefär 100 000 kr i månaden sa åt honom att sluta programmera och spendera 80% av sin arbetstid åt att marknadsföra produkten under de kommande par månaderna.

Han bad Steve marknadsföra den varje dag – att få andra hemsidor att länka till sin egen, få högre ranking på sökmotorerna, skicka ut massa gratiskopior för omdömen, etc. Steve tog hans råd eftersom han redan fick de resultat han ville ha och Steve visste att han var uppriktig. Så under de nästa sex månaderna gjorde han knappt något annat än att lära sig om marknadsföring för att sedan applicera sina nya kunskaper på spelet. Och det funkade.

”Det kändes först inte rätt att ägna så lite tid åt programmeringen, men jag kunde inte klaga på den månatliga ökningen i pengar och kunder” säger han själv. Steve berättar att han nu förstår att han hade fått minimala resultat om han hade följt sina medmänniskors råd, även fast de då lät bra i hans öron. Att fokusera på produkten skulle, i den situationen, vara fel strategi – han skulle då ha investerat massvis av tid och energi och fått väldigt lite i gengäld. Steve fortsätter: ”Att fokusera på marknadsföringen var svårare för mig, och det var inledningsvis inte det svaret jag ville höra eftersom jag inte än var särskilt duktig inom det området, men det var helt rätt sak för mig att fokusera på för att uppnå den försäljningsnivå jag ville åt.”

När många startar eget är det troligt att de försummar hur viktigt det är med marknadsföring. Det är inte alls uppenbart hur viktigt det är, i synnerhet om du älskar att utveckla nya produkter eller tjänster. Produkten är viktig, men utan tillräckligt med tid och energi lagd på marknadsföringen kommer knappt någon ens känna till din produkt. Jay Abraham säger att marknadsföring är det enskilt bästa sättet att få mycket för din investering om du vill öka din försäljning, något både Steve och jag själv i de flesta fall håller med om. Såvida din produkt eller tjänst inte har allvarliga brister, kan en dag/vecka/månad investerad i marknadsföring vara mycket mer givande än om du istället skulle lagt motsvarande tid och möda på att förbättra produkten/tjänsten i sig. Faktumet att detta inte säger sig självt kanske förklarar varför så många nya företag misslyckas eller fastnar. (Självfallet är det kritiskt att lägga fullt krut på att skapa en grym produkt, något som entreprenören Tim Ferriss ofta förespråkar i motsats till att lägga fullt krut på marknadsföringen, men en grym produkt som ingen känner till kommer nog inte göra så överdrivet mycket gott för din framgång.)

Men om vi går lite djupare, det kan finnas fler skäl till att människor inte lyckas hitta råd hos de som får mycket bättre resultat än de själva inom något område. Det kan till exempel finnas lite fruktan med i spelet. I de fallen är det bästa att bara känna fruktan men fråga ändå. Ett djupare problem kan dock vara att människor inte vill höra den sortens råd som tvingar dem bemöta sina egna svagheter. Till exempel, om du inte är duktig på marknadsföring eller rent utsagt ogillar det, är det möjligt att du inte vill höra att det i ditt fall just är marknadsföring som är nyckeln till en ökad framgång. Så det är lättare att lyssna på de personer som istället ber dig ändra på din produkt eller tjänst, särskilt om du är duktig på att göra det. Men om du tar den lättare metoden kommer du alltid förnekas de bättre resultaten. (Dock gäller det här att fundera lite själv: Ibland kan det smarta valet vara att outsourca sina svagheter och lägga mer fokus på att höja sina styrkor från grymma till vansinnigt grymma istället för att höja sina svagheter från dåliga till helt okej.)

Om du kontinuerligt väljer den lätta metoden finns det en god chans för att det om några år känns som att du är fast på ett löpband; du gör en massa jobb men kommer ändå ingenstans. Du kommer ha gjort mycket, men det kommer i slutändan inte ha skapat särskilt omfattande resultat. Och anledningen att detta händer är ofta att du omedvetet efterliknar personer som också står still. Försumma ej att det ofta är viktigare att göra rätt saker än att göra saker rätt.

Att söka och applicera råd från de som redan får de resultat du vill åt känns som sunt förnuft. Trots det är det allt annat än vanligt att kontinuerligt göra det. Så, i detta fall, var gärna ovanlig.

Källa: Steve Pavlina