Koffein är dagens föredragna val av drog. Den är lätt tillgänglig, socialt accepterad, rimligt prissatt, och såklart helt laglig. Vad gäller hälsoeffekterna, det finns bevis på både gott och ont. Däremot, en sak är tydlig – koffein är beroendeframkallande. Och denna beroendeegenskap är vad som får Steve Pavlina att luta mot den negativa sidan och börja fundera på om att det kan vara värt att överäga att sluta dricka kaffe.

Efter att Steve läste boken Pour Your Heart Into It av Howard Schultz, en bok om Starbucks historia (Schultz är dess VD), tyckte han att Schutlz fick gourmetkaffe att låta så pass bra att han inledde en ”Starbucksperiod” då han provade alla sorters gourmetkaffe, espressos, sojalattes, etc. ”Men det var så lätt att falla in i ett beroende och börja dricka kaffe av vana istället för när jag faktiskt ville ha lite” skriver Steve. Idag dricker han fortfarande kaffe ibland, men det hör inte till vanligheten. Han fann att det var rätt lätt att bryta vanan och sluta dricka kaffe, och berättar att han idag oftast inte konsumerar koffein under flera veckor eller månader i sträck. Här är Steves topptips på att bryta vanan och sluta dricka kaffe:

 

Metod 1: Kaffe till örtte

Inledningsvis, byt från kaffe till te. Du kommer fortfarande få koffeinet från te, men inte lika mycket. Njut av lite kvalitativt te – inte Lipton! Steve tycker personligen särskilt mycket om Earl Grey och Grönt te. Detta brukar de flesta tycka är lätt att börja med direkt. Men om du tycker att det är för svårt att byta så abrupt, gör övergången över ett antal veckor som motsvarar det antal kaffekoppar du dricker varje dag. Till exempel, om du dricker 4 koppar kaffe om dagen, så skifta till 3k kaffe / 1k te den första veckan, sen kör 2k/2k den andra veckan, och sedan 1k/3k, och slutligen 0k/4k den fjärde veckan.

Därefter, gör övergången från vanligt te till koffeinfritt örtte (inte decaf). Örtte är inte riktigt te, men det är nära.

Tadaa! Nu är du koffeinfri.

 

Metod 2: Kaffe till kornkaffe

Den andra metoden för att sluta dricka kaffe är att byta från kaffe till kornkaffe. Kornkaffe är för kaffe vad örtte är för te, och kornkaffe är naturligt koffeinfritt. Kornkaffe är inte riktigt kaffe, men det är en mald blandning av saker som korn, nötter, torkad frukt, och naturliga smaker som du kan lägga in i en vanlig kaffemaskin och göra något som ser ut och smakar som kaffe. Vissa sorters kornkaffe kan vara väldigt bittra och…. vidriga. Steves personliga favorit är Teeccino: ”Fastän jag fortfarande föredrar smaken av en god kopp kaffe från Starbucks,” berättar han, ”är detta inte inte så farligt. Det smakar dylikt kaffe, men den har ändå en egen unik smak, och är inte lika sur som kaffe.”

Ett grymt sätt att övergå till kornkaffe är att mixa det med vanligt kaffe när du skopar den torra sumpen in i ditt kaffefilter. Så om du vanligtvis använder 4 skopor malet kaffe, försök 3 skopor kaffe med 1 skopa kornkaffe de första par veckorna, och fortsätt sedan med en gradvis övergång likt den första metoden ovan.

En del av kaffeberoendet är att smutta på en varm dryck, något de två metoderna ovan inte utesluter. På en annan femma skulle du även kunna prova en liknande process om du är beroende av exempelvis läsk genom att (gradvis) övergå till något annat, exempelvis vatten eller juice.

Och, nej, decaf-te eller decaf-kaffe rekommenderas inte på grund av kända carcinogener som används i decaf-processen, och på grund av att decaf-drycker fortfarande är väldigt sura. ”Utifrån det jag har läst om detta, skulle jag säga att du mår bättre av att konsumera koffein.” skriver Steve.

När du slutar med koffein kommer du troligen uppleva symptom av abstinens. Om du klunkar 4 koppar kaffe om dagen och sedan lägger av helt, är det inte helt otroligt att du känner av symptom som huvudvärk och ont i ryggen – och för vissa, däribland Steve, är deras känslor helt knas i ett par dagar. Med detta sagt, det kan vara skönt att göra en snabb övergång istället för gradvis, och bara få abstinensen överstökad.

 

Varför sluta dricka kaffe över huvud taget?

Onekligen medför koffein ett energitillskott och en mental acceleration. Men det är ett tvåsidigt mynt, ofta resulterar kaffe och koffein även negativa bieffekter. Steve berättar att koffein verkar göra en del av hans hjärna överaktiv medan en annan del blir underaktiv. Enligt honom blir han riktigt duktig på att göra saker, men väldigt dålig på att prioritera vad som behövs göras. ”Om jag dricker mycket kaffe, spenderar jag ofta flera timmar görandes sysslor med låg prioritet, och finner att andra improduktiva vanor är mer troliga att göras i överflöd. Jag blir som en råtta på ett löpband, jag gör mer och mer men får inte det som verkligen betyder något gjort.” skriver han.

Koffein kan även blocka ens intuition och kreativitet. Subtila sinnesintryck går förbi omärkta, och tänkandet blir mer linjärt än vanligtvis. Ibland är linjärt tänkande dock OK. Om du har många småsysslor att slutföra, och du redan har en tydlig att-göra-lista att följa, kan en kopp kaffe vara hjälpsam för att bränna igenom dem snabbt. ”Om jag måste sätta mig ned och göra arbete på hög nivå som att utveckla min nästa kvartalsplan, kommer koffein göra en enda stor röra av mina tankar och dramatiskt reducera min förmåga att koncentrera mig.” berättar Steve.

Vidare, koffein kan mycket väl ligga bakom störda sömnvanor. Även om det endast förtärs en kopp kaffe på morgonen och inget därefter, finns det de som sedan inte sover lika bra under natten.

Fastän du inte nödvändigtvis behöver sluta med kaffe helt och hållet, kan det vara smart att inte förbli beroende hela året, särskilt om du märker en nedgång i intuition, kreativitet, och helhetstänkande som kan påverka ditt övriga liv. Om du märker att det blir ett beroende, prova en av metoderna ovan för att övergå till en kaffesubstitution som örtte eller kornkaffe – då kan du fortfarande njuta av en varm dryck utan de negativa bieffekterna.

Källa: Steve Pavlina


P.S. Jag tror att du är en livsnjutare. I alla fall, att du ämnar att vara mer av en livsnjutare. Det är därför du läser denna hemsida, och det är därför jag skriver på den. Men varken du eller jag är alltid här, inne på denna sida. Oftare är vi inne på våra sociala medier. På Personlig Utveckling Nus Facebooksida lägger jag upp både dessa blogginlägg (med en härlig bild), samt mer lättuggat innehåll som gör att du förblir inspirerad och informerad i din strävan efter mer livsnjutning – allt i bekvämligheten av ditt nyhetsflöde. Gilla gärna sidan för att ta del av dem (och, om du vill, hålla en dialog med mig, vilket jag skulle tycka vore jättekul). Förstås kan du avgilla när du vill. Hoppas vi ses där. ☀️