Här kommer flera sätt att använda sig av beteendebetingning, och det magiska är att du kan utföra alla dessa metoder på dig själv.

 

Eliminera källan till det oönskade beteendet.

Detta är den mest drastiska åtgärden (och inte alltid den mest lämpliga), men den kan vara snabb och effektiv när tiden är knapp eller när andra alternativ misslyckas. Om du kan identifiera en eller fler källor av det oönskade beteendet och eliminera dem kommer beteendet helt enkelt löpa ut. Till exempel, om din tendens att kolla på för mycket TV skadar din produktivitet, bli av med TVn; om du äter för mycket skräpmat hemma, släng skräpmaten i skafferiet och sluta köp mer av det på affären.

 

Eliminera fördelen med det oönskade beteendet.

Detta är en mildare form av det ovanstående och är oftast mer praktisk. Klura ut varför du uppvisar det felaktiga beteendet – vilken är den omedelbara fördelen? Om du är självanställd och vaknar sent varje morgon är en möjlig fördel att ju senare du sover, desto lättare (snabbare) blir din dag – givet att du slutar jobba ungefär samma tid varje dag. Så ett sätt att eliminera fördelen med att vakna sent är att ge dig själv en timkvot att jobba varje dag. När du har fyllt din kvot kan du sluta jobba för dagen. Om du vaknar upp tidigare kommer du bli färdig tidigare – det finns, med andra ord, inte mycket fördel med att sova sent.

 

Lägg beteendet på kommando.

Kontrollera det oönskade beteendet genom att binda det till ett externt kommando, såsom en viss tidsperiod. Om du äter för mycket skräpmat och vill skära ned på det, avsätt en dag i veckan där du kan gå lös på hur mycket skräpmat du vill, och ät hälsosam mat de andra sex dagarna.

 

Introducera ett oförenligt beteende.

Introducera ett nytt beteende eller en ny händelse som kommer i konflikt med det oönskade beteendet. Om du har ett stökigt hem men inte kan få dig själv att städa, bjud hem din chef på middag – förutsatt att detta motiverar dig att skapa ordning och reda föra hen anländer. Det finns många kreativa sätt att använda andra som hjälpmedel för att få dig att komma till skott.

Källa: Steve Pavlina


P.S. Jag tror att du är en livsnjutare. I alla fall, att du ämnar att vara mer av en livsnjutare. Det är därför du läser denna hemsida, och det är därför jag skriver på den. Men varken du eller jag är alltid här, inne på denna sida. Oftare är vi inne på våra sociala medier. På Personlig Utveckling Nus Facebooksida lägger jag upp både dessa blogginlägg (med en härlig bild), samt mer lättuggat innehåll som gör att du förblir inspirerad och informerad i din strävan efter mer livsnjutning – allt i bekvämligheten av ditt nyhetsflöde. Gilla gärna sidan för att ta del av dem (och, om du vill, hålla en dialog med mig, vilket jag skulle tycka vore jättekul). Förstås kan du avgilla när du vill. Hoppas vi ses där. ☀️