För ett tag sedan lärde jag mig om en enkel men kraftfull hemlighet för marknadsföring av Steve Pavlina: Du måste bli så övertygad om fördelarna med din produkt eller tjänst att du känner att du skulle beröva andra om du inte gjorde allt i din makt för att sprida ordet.

Steve blev i sin tur blev smittad av denna attityd av Jay Abraham. Jay har ett fullständigt genialiskt sätt att se på marknadsföring. Till exempel, om du är en revisor, och är duktig på att hjälpa andra spara pengar på deras skatteinbetalning, skulle kanske Jay fråga dig hur mycket du får din genomsnittliga kund att spara. Säg att det är 5000kr per år. Och sedan skulle Jay fråga dig hur mycket du tar betalt. Säg att det är 2000kr. Då skulle Jay kanske ta dig genom en sådan här konversation:

Jay: Så det kostar personer netto 3000kr om året att inte göra affärer med dig?

Du: Japp, det kan man säga.

Jay: Hur länge brukar en kund stanna hos dig?

Du: Ungefär tre år.

Jay: Så det är totalt 9000kr då. Människor får betala 9000kr för att inte jobba med dig, 9000kr de annars skulle kunna ha behållit.

Du: Alright.

Jay: Så om du träffar någon och inte berättar för dem om din tjänst, har du just kostat dem 9000kr.

Du: Hmmm…

Jay: Du har en plikt att dela med dig av denna kunskap; att inte göra det skulle vara oansvarigt.

Du: Det är ett konstigt sätt att se på det.

Jay: Vad är det som är så konstigt med det? Om du har förmågan att hjälpa folk spara 9000kr, så skapar du en kostnad på 9000kr som de kunde ha sparat in när du än inte berättat om din tjänst för någon. Har du inte en moralisk skyldighet att hjälpa dem spara dessa 9000kr om du kan göra det? Skulle det inte vara oetiskt att inte göra det?

Du: Hur är det oetiskt?

Jay: Du berövar folk 9000kr de kunde ha sparat. Allt du behövde göra var att höja rösten – eller i alla fall försöka. Vad kan de där 9000kr innebära för vissa? Du bekostar massvis av personer av ytterligare njutning, utbildning, pensionsinkomst, semester, etc. Jag anser att den sortens försummande beteende är oetiskt. Gör inte du det?

Du: Jag har bara aldrig tänkt på det så förut.

Jay: Börja tänk på det så då.

Med andra ord, om produkten eller tjänsten du bidrar med verkligen är av fördel för andra, så blir marknadsföring en plikt. Att inte sprida ordet är oansvarigt och oetiskt.

Självklart är det motsatta också sant. Om du har en produkt eller tjänst utan någon riktig fördel, så skulle det vara oansvarigt att aktivt marknadsföra den. Om du innerst inne tvivlar på om det du bidrar med är av riktigt värde, kommer du förmodligen sätta käpp i hjulen för dig själv med dina marknadsföringsinsatser. Detta är inte ovanligt bland ägare av småföretag — de tror ofta inte tillräckligt mycket på sina produkter för att aggressivt kunna marknadsföra dem. Så de håller tillbaka och fyller istället sina dagar med icke-marknadsföringsaktiviteter. Att göra för mycket marknadsföring får dem att känna sig obekväma.

Och nej, detta innebär inte att du försöker lura dig själv till att börja tro på din produkt/tjänst när du inte gör det. Istället, rådgör med ditt medvetande för att se vad du redan tror på. Om du driver ditt eget företag och inte marknadsför det särskilt bra (en vanlig situation), är det möjligt att du inte riktigt tror på de fördelar som du erbjuder? Eller om du känner att du är redo för ett bättre jobb men inte aktivt går ut och söker efter ett, kan det vara att du innerst inne känner att den möjliga arbetsgivaren skulle få bättre resultat genom att anställa någon annan?

Hur bra marknadsför du dig själv i andra områden? Håller du dig själv tillbaka från att skaffa nya vänskaper eller förhållanden för att du inte tror nog på de fördelar som andra skulle uppleva från ditt sällskap? Vad skulle hände om du verkligen trodde på de fördelar du kan bidra med?

När du finner att ditt medvetande håller dig tillbaka från att utföra en effektiv marknadsföring, försök inte krossa den inre rösten. Lyssna på den. Hör vad den har att säga. Slösar dina produkter andra personers tid? Är dina tjänster meningslösa? Skulle en arbetsgivare få bättre resultat genom att anställa någon annan än du? Skulle en vän ha ett bättre liv utan dig det?

Ditt medvetande kan peka dig i riktningen av en större intern enighet, vilket tillåter dig att marknadsföra dig väldigt naturligt och ivrigt. Ibland inkluderar detta att erkänna den genuina förmånen som redan finns där, som med exemplet med revisorn i början av denna artikel. Men andra gånger kräver det att du ändrar på det du har att bidra med, för att skapa en ny fördel som du anser är verkligen betydelsefull.

Steve berättar att när han startade StevePavlina.com, behövde han komma ihåg denna kraftfulla lärdom: marknadsföring måste enas med ens medvetenhet. ”Jag kan se att jag är kongruent inom detta område när jag är ivrig att göra marknadsföringsarbete istället för att skjuta på det.” skriver Steve, ”Om jag känner ett sug att prokrastinera på marknadsföringen, vet jag att någonting står snett.” Vad gör Steve då? Han går igenom en av de där fantasikonversationerna med Jay Abraham i sitt huvud för att se hur han står. Vilken är den verkliga fördelen jag erbjuder? Hur kan jag kvantifiera den? Vad kommer jag kosta människor om jag inte marknadsför till dem? Varför har jag en etisk plikt att marknadsföra denna information?

Var varsam att inte blanda ihop detta med fåfänglighet, som är självstyrt. Denna sorts motivation är riktad utåt. Det handlar inte om att intala dig själv om hur bra du är. Det handlar om att erkänna vad du kan göra för andra som verkligen, sannerligen hjälper dem. Om du anser att du är en bra skribent eller talare, kommer det inte hjälpa din marknadsföring. Det kommer faktiskt troligen skada dig genom att injicera för mycket ego in i meddelandet. Men om du tänker på den sanna fördelen som du kan förse någon med, är det väldigt motiverande. Din förståelse om denna fördel måste vara förankrad i fakta, inte på en påhittad överdrift. Se och erkänn de riktiga, jordnära fördelarna och vad de faktiskt kan göra för andra. Och om fördelarna är för svaga för att ge dig känslan av att marknadsföring är en etisk plikt, sluta skräpmarknadsföra och lyssna på vad ditt medvetande har försökt säga dig hela tiden.

Vilken sorts produkt eller tjänst känner du att du borde marknadsföra och sälja? Vilka färdigheter behöver du utveckla som skulle få dig att bli ett smart val för din föredragna arbetsgviare att anställa? Vad behöver du ändra i dig själv för att göra det genuint fördelaktigt för andra att bli vän med dig?

Genom att skapa och erkänna den äkta fördel som du faktiskt tror på, uppnår du två saker. För det första, din säkerhet kommer få dig att komma till skott. Du kommer vara driven att marknadsföra dig själv, din produkt, eller din tjänst eftersom det är det rätta att göra. För det andra, du kommer faktiskt bidra med något värdefullt som genuint hjälper andra. Och tillsammans skapar dessa två resultat en positiv feedbackloop där ju mer aggressivt du marknadsför och säljer, desto fler personer hjälper du, och desto mer säker blir du på att du gör det rätta.

Erkänn den riktiga fördelen du bidrar med. Fall inte in i egofällan genom att överdriva din påverkan, men minimera eller förneka heller inte de positiva fördelarna. Finn sanningen i situationen. Är ditt medvetande kongruent engagerat i tron att du marknadsför något riktigt värdefullt, eller har du ljugit för dig själv? Och om det är det sistnämnda, hur kan du rätta till det?

När ditt marknadsföringsmeddelande är kongruent med ditt medvetande, kommer din motivation för marknadsföringen inte bli hämmad av tveksamhet. När du tror att marknadsföring helt enkelt är det rätta att göra, kommer du göra det ivrigt, inte för din egen bekräftelse men för att du vet att du genuint hjälper andra.

Källa: Steve Pavlina